Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Bava Kamma Perek 1 Mishnah 3

בבא קמא פרק א׳ משנה ג׳

3

The determination of payment of damages is made by monetary appraisal. One pays with items worth money. This halakha applies before a court. And it is based upon the testimony of witnesses who are free men, i.e., men who are not Canaanite slaves, and who are members of the covenant, i.e., Jews. And women are included in the halakhot of damages in the same way as men. And both the injured party and the one liable for the damage are involved in the payment. The Gemara will explicate each of these principles.

שׁוּם כֶּסֶף, וְשָׁוֶה כֶסֶף, בִּפְנֵי בֵית דִּין, וְעַל פִּי עֵדִים בְּנֵי חוֹרִין בְּנֵי בְרִית. וְהַנָּשִׁים בִּכְלָל הַנֶּזֶק. וְהַנִּזָּק וְהַמַּזִּיק בַּתַּשְׁלוּמִין:

ג׳
Bartenura

שום כסף – this assessment of damages will not be other than with money, so that the Jewish court will assess how much the damage is worthy and he (i.e., the one who caused the damage) will pay him. But if the cow of Reuven damaged the tallit/garment of Shimon as it tread upon it in the domain of the who was damaged and broke it and afterwards it happened that the foot of Reuven’s cow was broken by the garment of Shimon in the public domain and it was also a pit in the public domain, we don’t say that since this one did damage and the other one did damage, this one’s damage was excluded by the damage of the other, but they assess the two damages monetarily – and the one who damaged his fellow more pays.

שוה כסף – and when they come to pay the damages from the property of the orphans and they do not collect other than land that has monetary value and not from movables which are themselves money. And all movable things are considered as if it is money, for if he doesn’t sell it here, he will sell it in another town.

בפני ב"ד – for the assessment and the payment of damages do not take place other than in from of a Jewish court of experts, and not before a Jewish court of lay persons.

ועל פי עדים בני חורין ובני ברית – to exclude salves and idolaters who are not fit for serving as witnesses of damages.

והנשים בכלל הנזק – whether she caused damages to others or whether others caused damage to her, the claim of a man and the claim of a woman are equivalent in damages.

הניזק והמזיק בתשלומין – sometimes that one who suffered damage belongs with the one who causes damages in payments of the one who suffered damage, such as if the worth of the carrion became less from the time that it died until the time that it was brought to justice, for the lessened [value] of the carrion belonged to the one who suffered damage whether it was an innocuous animal or one whose owner had been warned after it committed damage (see Tractate Bava Kamma, Chapter 2, Mishnah 4), and it is found that the one who did damage does not pay him even the one-half damages that the Torah made him worthy of if the animal was innocuous, or full damages if it was a warned animal, for the one who suffered damages loses money and is attached to these damages as is the one who causes the damage.

שום כסף. שום זה של נזקים לא יהא אלא בכסף. שיהו בית דין שמין כמה שוה הנזק וכך ישלם לו. ואם הזיקה פרתו של ראובן טליתו של שמעון שדרסה עליו ברשות הניזק ושברתו, ואח״ב אירע שנשברה רגלה של פרה זו של ראובן בטליתו של שמעון ברה״ר דהוי נמי בור ברה״ר, אין אומרים הואיל וזה הזיק וזה הזיק יצא הזיקו של זה בהזיקו של זה, אלא שמין שני הנזקים בדמים, ומי שהזיק לחבירו יותר, ישלם:

ושוה כסף. ובשבאים לשלם ההיזק מנכסי היתומים, לא יפרעו אלא מן הקרקעות שהם שוה כסף, ולא ממטלטלין שהם עצמם כסף. דכל מידי דמיטלטל חשוב כאילו הוא כסף, דאי לא מזדבן הכא מזדבן במתא אחריתי:

בפני ב״ד. והשומא והתשלומין של נזקים לא יהיו אלא בפני ב״ד מומחין ולא בפני ב״ד של הדיוטות:

ועל פי עדים בני חורין ובני ברית. לאפוקי עבדים ונכרים שאינם כשרים לעדות של נזקין:

והנשים בכלל הנזק. בין שהזיקה היא את אחרים, בין שאחרים הזיקוה, דין האיש ודין האשה שוין בנזקין:

והניזק והמזיק בתשלומין. פעמים שהניזק שייך עם המזיק בתשלומין של ניזק. כגון אם פחתה הנבלה משעת מיתה עד שעת העמדה בדין, שפחת נבלה דניזק הוא, בין בתם בין במועד, ונמצא שאין המזיק משלם לו אפילו אותו חצי נזק שזכתה לו תורה אם הוא תם. או נזק שלם אם הוא מועד, הרי שהניזק הוא מפסיד ושייך בתשלומין הללו עם המזיק: