Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Zavim Perek 5 Mishnah 5

זבים פרק ה׳ משנה ה׳

5

If an unclean person rests upon part of an object fit to lie upon, or a clean person rests upon part of an object fit to lie upon, it becomes unclean. If part of an unclean person rests on an object fit to lie upon, or part of a clean person rests upon an object fit to lie upon, it remains clean. Thus we find that impurity enters it and goes out of it by its lesser part. Similarly, if a loaf of terumah was placed upon an object fit to lie upon [that was unclean] and there paper in between, whether it was above or below, it remains clean. Similarly, in the case of a stone with scale disease it remains clean. Rabbi Shimon pronounced such a case unclean.

הַטָּמֵא עַל מִקְצָת הַמִּשְׁכָּב וְהַטָּהוֹר עַל מִקְצָת הַמִּשְׁכָּב, טָמֵא. מִקְצָת טָמֵא עַל הַמִּשְׁכָּב וּמִקְצָת טָהוֹר עַל הַמִּשְׁכָּב, טָהוֹר. נִמְצֵאת טֻמְאָה נִכְנֶסֶת לוֹ וְיוֹצֵאת מִמֶּנּוּ בְּמִעוּטוֹ. וְכֵן כִּכָּר שֶׁל תְּרוּמָה שֶׁהוּא נָתוּן עַל גַּבֵּי מִשְׁכָּב וְהַנְּיָר בֵּינְתַיִם, בֵּין מִלְמַעְלָן בֵּין מִלְּמַטָּן, טָהוֹר. וְכֵן בְּאֶבֶן הַמְנֻגַּעַת, טָהוֹר. רַבִּי שִׁמְעוֹן מְטַמֵּא בָזוֹ:

ה׳
Bartenura

הטמא על מקצת המשכב – the majority of a impure person on a minority of the lying bed [of a Zav], the lying bed is defiled. And similarly, the greater part of a ritually pure person on the lesser part of a defiled bed, the ritually pure person is defiled. But we are not concerned of the lesser part of bed defiled, since the majority of it is ritually pure and the majority that the impure sits upon it, for with the lesser part of the thing that the defilement enters, and with its lesser part it departs, as is taught in the concluding clause [in this segment of the Mishnah]: "נמצאת טומאה נכנסת לו ויוצאת ממנו בטומאתו"/”it turns out that uncleanness enters it and leaves it through its lesser part.”

מקצת הטמא על המשכב – since that it is the lesser part of the impure person, even though that he leans on all of the bed, the bed is pure, until the greater part of the person with flux/gonorrhea (i.e., the Zav) is carried upon it.

ומקצת טהור על המשכב – that is to say or the lesser part of the pure person even on the entire bed.

טהור – until the greater of the part of the ritual pure person leans upon it.

וכן ככר של תרומה – it is referring to the Mishnah above (see Tractate Zavim, Chapter 5, Mishnah 3) as it teaches in the Mishnah: "כל הנושא ונישא על גבי המשכב טהור חוץ מן האדם"/”Whatever carries and is carried on top of a bed is clean.” And even food of priest’s due/heave-offering, if it was carried on top of the bed and there is between them something that interposes, even if it is the most thin like [a piece of] paper and similar to it, they are not susceptible to receive ritual defilement from the bed, for it doesn’t defile others and is not susceptible to receive defilement through shaking/moving other than something that has the breath of life (i.e., a human).

ור' שמעון מטמא בזו – since its place is impure, it defiles through shaking/moving, even something that does not have the breath of life. But the Halakha is not according to Rabbi Shimon.

הטמא על מקצת המשכב. רובו של טמא על מיעוטו של משכב, נטמא המשכב. וכן רובו של טהור על מיעוטו של המשכב הטמא, נטמא הטהור. ולא חיישינן על מיעוט משכב, כיון דרובא דטהור ורובא דטמא יושב עליו, דבמיעוטו של משכב טומאת נכנסת, ובמיעוטו יוצאת, כדקתני סיפא נמצאת טומאה נכנסת לו ויוצאה ממנו במיעוטו:

מקצת הטמא על המשכב. כיון דמיעוטו של טמא הוא, אע״פ שנשען על כל המשכב, טהור המשכב, עד שינשא עליו רובו של זב:

ומקצת טהור על המשכב. כלומר או מקצת טהור אפילו על כל המשכב:

טהור. עד שישען עליו רובו של טהור:

וכן ככר של תרומה. אמתניתין דלעיל קאי, דתנן כל הנושא ונישא על גבי המשכב, טהור. ואפילו אוכלין של תרומה, אם נישאו על גבי משכב ויש ביניהן דבר חוצץ אפילו הוא דק ביותר כגון נייר וכיוצא בו, אינן מקבלין טומאה מן המשכב, דאין מטמא אחרים ולא מקבל טומאה בהיסט אלא דבר שיש בו רוח חיים:

ורבי שמעון מטמא בזו. הואיל ומקומה טמא, מטמא בהיסט אפילו דבר שאין בו רוח חיים. ואין הלכה כר׳ שמעון: