Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Yoma Perek 6 Mishnah 4

יומא פרק ו׳ משנה ד׳

4

And they made a ramp for the goat due to the Babylonian Jews who were in Jerusalem, who would pluck at the goat’s hair and would say to the goat: Take our sins and go, take our sins and go, and do not leave them with us. People from among the prominent residents of Jerusalem would escort the one leading the goat until they reached the first booth. Booths were set up along the path to the wilderness to provide the escort a place to rest. There were ten booths from Jerusalem to the cliff, with a distance of ninety ris between them. As there are seven and a half ris for each mil, the total distance was twelve mil.

וְכֶבֶשׁ עָשׂוּ לוֹ מִפְּנֵי הַבַּבְלִיִּים, שֶׁהָיוּ מְתַלְּשִׁים בִּשְׂעָרוֹ, וְאוֹמְרִים לוֹ, טֹל וָצֵא, טֹל וָצֵא. מִיַּקִּירֵי יְרוּשָׁלַיִם הָיוּ מְלַוִּין אוֹתוֹ עַד סֻכָּה הָרִאשׁוֹנָה. עֶשֶׂר סֻכּוֹת מִירוּשָׁלַיִם וְעַד צוּק, תִּשְׁעִים רִיס, שִׁבְעָה וּמֶחֱצָה לְכָל מִיל:

ד׳
Bartenura

וכבש – they made a kind of ascent which is tall and goes out the path of the ramp outside of the courtyard and outside of the city, in order the Babylonians would not be able to touch the goat sent out to the wilderness. Since they were accustomed to pull at its hair and say to him: “Take quickly and leave, and our transgressions should not tarry with us any longer.

מיקירי ירושלים – from the important people of Jerusalem.

עד סוכה ראשונה – they made booths for him (who leads on the goat to be sent to the wilderness) on the path and people would go to live there before Yom Kippur when they accompany him from Sukkah to Sukkah.

תשעים ריס – there were [ninety ris] from Jerusalem until the precipice. Every tall and bent mountain is called a precipice.

שבעה ומחצה – [seven and one-half] Ris for each mile. I heard that we have the reading of ROS with a “VAV.” And they are two-hundred and sixty-six steps according to the sum of a ROS. It was found that seven and one-half RIS is two thousand steps less five, close to the measurement of the Sabbath limit. And ninety RIS are twelve miles.

וכבש. כמין מעלה עשו, שהוא גבוה ויוצא דרך הכבש חוץ לעזרה וחוץ לעיר כדי שלא יוכלו הבבליים ליגע במשלח. לפי שהיו רגילין לתלשו בשערו ואומרים לו טול מהר וצא ואל תשהא עונותינו אצלנו עוד:

מיקירי ירושלים. מחשובי ירושלים:

עד סוכה ראשונה. סוכות עשו לו בדרך והולכין בני אדם לגור שם לפני יוה״כ שמלוין אותו מסוכה לסוכה:

תשעים ריס. היו מירושלים ועד הצוק. כל הר גבוה וזקוף קרוי צוק:

שבעה ומחצה. ריסין לכל מיל. אני שמעתי דרוס גרסינן בוי״ו. והם מאתים וס״ו פסיעות כחשבון רוס. נמצאו ז׳ ריסין ומחצה אלפים פסיעות פחות ה׳, קרוב למדת תחום שבת, וצ׳ ריס הם י״ב מיל: