Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Uktzin Perek 2 Mishnah 10

עוקצים פרק ב׳ משנה י׳

10

Vessels made of cattle dung or of earth through which the roots can penetrate, do not render the seeds susceptible. A perforated plant-pot does not render seeds susceptible; but if it has no hole, the seeds do become susceptible. What should be the hole's dimension? Such that a small root can push its way through. If it was filled with earth to its brim, it is deemed as a frame without an edge.

כְּלֵי גְלָלִים וּכְלֵי אֲדָמָה, שֶׁהַשָּׁרָשִׁים יְכוֹלִין לָצֵאת בָּהֶן, אֵינָם מַכְשִׁירִים אֶת הַזְּרָעִים. עָצִיץ נָקוּב אֵינוֹ מַכְשִׁיר אֶת הַזְּרָעִים. וְשֶׁאֵינוֹ נָקוּב, מַכְשִׁיר אֶת הַזְּרָעִים. כַּמָּה הוּא שִׁעוּרוֹ שֶׁל נֶקֶב, כְּדֵי שֶׁיֵּצֵא בוֹ שֹׁרֶשׁ קָטָן. מִלְאָהוּ עָפָר עַד שְׂפָתוֹ, הֲרֵי הוּא כְטַבְלָא שֶׁאֵין לָהּ לִזְבֵּז:

י׳
Bartenura

כלי גללים – a vessel made from the dung of cattle.

שהשרשים יכולים לצאת בהן – even though they are not perforated, the root goes out on its own and perforates the dung and the ground of that vessel. And for this reason, it (i.e., the Mishnah) did not take the language of "כלי אבנים"/stone utensils, because they are hard and the root does not penetrate/perforate them.

עציץ נקוב אינו מכשיר את הזרעים – that are within it. And they don’t receive susceptibility [to receive defilement] because they are considered as attached, and the seeds are not susceptible to receive ritual defilement other than when water comes upon them after they have become detached, and even detached fruit are not made susceptible [to receive ritual defilement] with the water that is within, because the water does not make them susceptible [to receive ritual defilement] when they are attached/connected, for we require that the water is detached and these waters that are placed on a perforated pot, it is like placing it on the ground.

ושאינו נקוב מכשיר את הזרעים – for whether the water is within it or between the seeds, both of them are considered as detached.

מלאהו – to a pot that is not perforated.

עפר עד שפתו (dirt until its rim) – since it sees the atmosphere from four directions, it is like a perforated pot, and it is considered as attached/connected, between the water and between the seeds that are in it.

כטבלא שאין לה לזביז (like a tray lacking a vertical rim/ledge – by which a flat vessel is made into a vessel-like receptacle) – that it lacks a rim from this side and that but is rather flat and smooth, that the water that is in it does not make the seeds susceptible [to receive ritual defilement] and it is considered as attached, since it sees the atmosphere from four directions.

כלי גללים. כלים העשויין מגללי הבקר:

שהשרשים יכולין לצאת בהן. אע״פ שאינן נקובים, השורש יוצא מעצמו ונוקב את הגלל ואת האדמה של אותו כלי. ולהכי לא נקט כלי אבנים, לפי שקשים הן ואין השורש נוקב אותן:

עציץ נקוב אינו מכשיר את הזרעים שבתוכו. דלא מקבלי הכשר משום דחשיבי כמחובר, ואין הזרעים נכשרים לקבל טומאה אלא כשבא עליהן מים לאחר שנתלשו. ואפילו פירות תלושים אין נכשרים במים שבתוכו, לפי שאין המים מכשירין כשהן במחובר, דבעינן שיהו המים תלושין, והני מים דמנחי בעציץ נקוב, כמנחי בארעא דמו:

ושאינו נקוב מכשיר את הזרעים. דבין מים שבתוכו ובין זרעים, תרוייהו חשיבי כתלושים:

מלאהו. לעציץ שאינו נקוב:

עפר עד שפתו. הואיל ורואה את האויר מארבע רוחות, הוי כעציץ נקוב, וחשיבי כמחובר, בין המים, ובין הזרעים שבו:

כטבלא שאין לה לזביז. שאין לה שפה מכאן ומכאן אלא פשוטה וחלקה, דמים שבה אינן מכשירין את הזרעים וחשיבי כמחובר, הואיל ורואין את האויר מארבע רוחות: