Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Terumos Perek 4 Mishnah 1

תרומות פרק ד׳ משנה א׳

1

One who sets aside only part of terumah and tithes, may take terumah from that [heap], but he may not take terumah from it for other produce. Rabbi Meir says: he can also take terumah and tithes for produce elsewhere.

הַמַּפְרִישׁ מִקְצָת תְּרוּמָה וּמַעַשְׂרוֹת, מוֹצִיא מִמֶּנּוּ תְּרוּמָה עָלָיו, אֲבָל לֹא לְמָקוֹם אַחֵר. רַבִּי מֵאִיר אוֹמֵר, אַף מוֹצִיא הוּא מִמָּקוֹם אַחֵר תְּרוּמָה וּמַעַשְׂרוֹת:

א׳
Bartenura

המפריש מקצת תרומה ומעשרות – as, for example, that he had one-hundred Seah of eatables forbidden pending separation of sacred gifts, and he removed from them a Seah (i.e., note that he is required to give 2% to a Kohen, not 1%), but it was his intention to yet separate the rest, he goes back and removes from the same pile itself until he completes the two Seah, like the measure of the Terumah/heave-offering. For the eatables forbidden pending separation of sacred gifts is what will be offered in his hand and not what was already made legally fit for use by giving the priestly dues.

אבל לא למקום אחר – if he has another one-hundred Seah of eatables forbidden pending separation of sacred gifts,, he is not able to separate upon them from those which he took part of their heave-offering, for regarding the others, we rely, perhaps, from that which was already made legally fit for use by giving the priestly dues, he removes from them, and not from the eatables forbidden pending separation of sacred gifs, but Rabbi Meir permits even from another place. But the Halakha is not according to Rabbi Meir.

המפריש מקצת תרומה ומעשרות. כגון שהיה לו מאה סאין טבל והוציא מהן סאה תרומה ובדעתו להפריש עדיין השאר, חוזר ומוציא מאותו הכרי עצמו עד שישלים שני סאין כשיעור התרומה, דהטבל הוא שיעלה בידו ולא מה שכבר מתוקן:

אבל לא למקום אחר. אם יש לו מאה סאין אחרים של טבל אינו יכול להפריש עליהן מאלו שהוציא מקצת תרומתן, דלגבי אחרים תלינן דלמא מן המתוקן הוא מוציא עליהן ולא מן הטבל שבו, ור׳ מאיר שרי אף למקום אחר. ואין הלכה כר׳ מאיר: