Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Taanis Perek 4 Mishnah 1

תענית פרק ד׳ משנה א׳

1

At three times in the year priests raise their hands to recite the Priestly Benediction four times in a single day, in the morning prayer, in the additional prayer, in the afternoon prayer, and in the evening in the closing of the gates, i.e., the ne’ila prayer. And these are the three times: During communal fasts held due to lack of rain, on which the closing prayer is recited; and during non-priestly watches [ma’amadot], when the Israelite members of the guard parallel to the priestly watch come and read the act of Creation from the Torah, as explained below; and on Yom Kippur.

בִּשְׁלשָׁה פְרָקִים בַּשָּׁנָה כֹּהֲנִים נוֹשְׂאִין אֶת כַּפֵּיהֶן אַרְבַּע פְּעָמִים בַּיּוֹם, בַּשַּׁחֲרִית, בַּמּוּסָף וּבַמִּנְחָה וּבִנְעִילַת שְׁעָרִים, בַּתַּעֲנִיּוֹת וּבַמַּעֲמָדוֹת וּבְיוֹם הַכִּפּוּרִים:

א׳
Bartenura

בשלשה פרקים בשנה וכו' – This is how it should be read: On three periods of time during the year, which are fast days, posts (i.e., divisions of popular representatives of Levites and Israelites deputized to accompany the daily services in the Temple with prayers) and Yom Kippur, that we offer up after this, Kohanim lift their hands [to bless the congregation] in each Amidah, that is, during Shaharit, Minhah and Neilah. And there is one day in each of these periods where they lift their hands four times during the day, and that is Yom Kippur, which has the Musaf prayer. And Our Mishnah is according to Rabbi Meir, who said that there is the lifting of the hands [of the Kohanim] at Minhah on fast days and posts, and every day, what is the reason why they don’t lift their hands at Minhah – because of being drunk, and today, there is no drunkenness. But Rabbi Yosi disputes this and says that we decree that Minhah of fast days is like the Minhah service of every day. And the Halakha is according to Rabbi Yosi on fast days, and on “posts” and on Yom Kippur which has the Neilah prayer, but on those fast days where we do not recite Neilah, Kohanim lift their hands at Minhah of the fast day, since it is near the setting of the sun we recite this prayer – as it is similar to Neilah, and a Minhah like this, we don’t have on every day. Therefore, they did not make decree to do this.

בתעניות ובמעמדות – And this is how it should be read: And which are the three periods? Fast days, posts and Yom Kippur.

ומעמדות – The men of the post would fast four days each week.

בשלשה פרקים בשנה וכו׳ הכי קאמר, בשלשה פרקים שהם תעניות ומעמדות ויוה״כ דמסיק בתר הכי, כהנים נושאין את כפיהם בכל תפלה, דהיינו שחרית מנחה ונעילה. ויש יום אחד באלו הפרקים שנושאים כפיהם ארבעה פעמים ביום, והוא יוה״כ, שיש בו תפלת מוסף. ומתניתין ר׳ מאיר היא, דאמר יש נשיאות כפים במנחה בתעניות ובמעמדות, דכל יומא טעמא מאי אין נשיאות כפים במנחה משום שכרות, והאידנא ליכא שכרות. ור׳ יוסי פליג עליה ואמר דגזרינן מנחה של תענית אטו מנחה דכל יומא. והלכה כרבי יוסי בתעניות ובמעמדות וביום הכפורים דאית בהו תפלת נעילה, אבל בתעניות שאין מתפללין בהן נעילה פרשי כהני ידייהו במנחתא דתעניתא, כיון דסמוך לשקיעת החמה, מצלי לה כתפלת נעילה דמיא, ומנחתא כהאי ליתא בכל יומא, הלכך לא גזרו בה:

בתעניות ובמעמדות. הכי קאמר ואלו הן שלשה פרקים, תעניות ומעמדות ויוה״כ:

ומעמדות. אנשי מעמד היו מתענים ארבעה ימים בשבוע: