Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Shabbos Perek 6 Mishnah 10

שבת פרק ו׳ משנה י׳

10

One may go out on Shabbat with a locust egg, and with a fox tooth, and with a nail from the crucified, for the purpose of healing; this is the statement of Rabbi Meir. The Rabbis prohibit using these remedies even during the week, due to the prohibition of following the ways of the Amorite. These are superstitious beliefs and the customs of gentiles from which one must distance oneself.

יוֹצְאִין בְּבֵיצַת הַחַרְגּוֹל, וּבְשֵׁן שׁוּעָל, וּבְמַסְמֵר מִן הַצָּלוּב, מִשּׁוּם רְפוּאָה, דִּבְרֵי רַבִּי מֵאִיר. וַחֲכָמִים אוֹמְרִים, אַף בְּחֹל אָסוּר, מִשּׁוּם דַּרְכֵי הָאֱמוֹרִי:

י׳
Bartenura

החרגול – a kind of locust, as it is written (Leviticus 11:22): “[of these you may eat the following: locusts of every variety; all varieties of bald locust;] crickets of every variety; [and all varieties of grasshopper],” and we suspend it in the ear and it heals his earache.

ובשן שועל – that we use for sleep for one who cannot sleep in order that he sleeps, we suspend upon him the tooth of a dead fox.

ובמסמר הצלוב – a nail that is in a tree that is suspended, if we place it on the swelling that is on the wound, it will remove the swelling. But Maimonides explained that we place it on the neck – he who has a third inflammation and it will cure him.

ורבי מאיר אומר אף בחול אסור – But the Halakha is not according to Rabbi Meir, for we hold that every thing that is for medicinal purposes, it lacks from the ways of the Amorites, and we don’t call it (Leviticus 18:3): “nor shall you follow their laws.”

החרגול. מין חגב, כדכתיב (ויקרא י״א:כ״ב) את החרגול למינהו, ותולין אותו באזן ומרפאים בו כאב האזן:

ובשן של שועל. דעבדי לשינתא. למאן דניים להקיצו, תולין עליו שן של שועל חי. ולמאן דלא ניים כדי שיישן, תולין עליו שן של שועל מת:

ובמסמר הצלוב. מסמר שבעץ התלוי, אם יניחוהו על נפח שבמכה יסיר הנפח. ורמב״ם פירש שמשימין אותו בצואר מי שיש לו קדחת שלישית וירפאנו:

ורבי מאיר אומר אף בחול אסור. ואין הלכה כר״מ, דקי״ל כל דבר שיש בו משום רפואה אין בו משום דרכי האמורי, ולא קרינן בהו ובחוקותיהם לא תלכו: