Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Shabbos Perek 14 Mishnah 2

שבת פרק י"ד משנה ב׳

2

One may not make brine [hilmei] on Shabbat, but one may make salt water and dip one’s bread in it, and place it in cooked food. Rabbi Yosei said: But isn’t it still brine, whether it is a large quantity or whether it is a small quantity? And this is the type of salt water that is permitted: Salt water in which one places oil initially into the water or into the salt. This is salt water prepared not in the usual manner.

אֵין עוֹשִׂין הִילְמִי בְשַׁבָּת, אֲבָל עוֹשֶׂה הוּא אֶת מֵי הַמֶּלַח וְטוֹבֵל בָּהֶן פִּתּוֹ וְנוֹתֵן לְתוֹךְ הַתַּבְשִׁיל. אָמַר רַבִּי יוֹסֵי, וַהֲלֹא הוּא הִילְמִי, בֵּין מְרֻבֶּה וּבֵין מֻעָט. וְאֵלוּ הֵן מֵי מֶלַח הַמֻּתָּרִין, נוֹתֵן שֶׁמֶן בַּתְּחִלָּה לְתוֹךְ הַמַּיִם אוֹ לְתוֹךְ הַמֶּלַח:

ב׳
Bartenura

אין עושין הילמי – a lot of salt water that they place into vegetables that pickle them to endure.

אבל עושים – a small amount of salt water in order to dip his bread or into a cooked dish.

והלא היא הילמי בין מרובה בין מעט – that is to say, if that which is a lot is prohibited, so too a little bit is also prohibited, they would say (see Talmud Shabbat 108b) that a lot of work is prohibited and a little bit of work is permitted but both these and those are prohibited because it is like preparing and repairing the food that is placed in it in order that it will endure.

ואלו הן – the permitted [things one can do]: put oil into the water at first, before he puts in salt, or puts the oil in the salt at first before putting in the water for the oil impairs it/delays it, as the salt does not mix well with the water and weakens its strength but he should not put in water and salt at the outset and afterwards the oil for from the time that he puts in the water and the salt together, it appears like he is preparing, and the Halakha is not according to Rabbi Yosi.

אין עושין הילמי. מי מלח מרובים שנותנים לתוך ירקות שכובשין אותן להתקיים:

אבל עושין. מי מלח מועטים כדי לטבל בהן פתו או לתוך התבשיל:

והלא היא הילמי בין מרובה בין מועט. כלומר אם המרובים אסורים אף המועטים אסורים, דיאמרו מלאכה מרובה אסורה ומלאכה מועטת מותרת, אלא אלו ואלו אסורים מפני שהוא כמעבד ומתקן את האוכל הניתן בתוכו כדי שיתקיים:

ואלו הן המותרים. נותן שמן בתוך המים בתחלה, קודם שיתן המלח, או נותן שמן בתחלה לתוך המלח, קודם שיתן את המים דהשמן מעכבו שאין המלח מתערב יפה עם המים ומתיש את כחו. אבל לא יתן מים ומלח בתחלה ואחר כך את השמן, דמשעה שנותן מים ומלח יחד הוא נראה כמעבד. ואין הלכה כרבי יוסי: