Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Parah Perek 8 Mishnah 7

פרה פרק ח׳ משנה ז׳

7

Whatever causes terumah to be invalid causes liquid to become unclean in the first grade so that it can convey uncleanness at one remove, and render unfit at one other remove, except for a tevul yom. Behold [the food] would say [to the liquid], "That which defiled you did not defile me, but you did defile me."

כָּל הַפּוֹסֵל אֶת הַתְּרוּמָה, מְטַמֵּא אֶת הַמַּשְׁקִין לִהְיוֹת תְּחִלָּה לְטַמֵּא אֶחָד וְלִפְסֹל אֶחָד, חוּץ מִטְּבוּל יוֹם. הֲרֵי זֶה אוֹמֵר, מְטַמְּאֶיךָ לֹא טִמְּאוּנִי וְאַתָּה טִמֵּאתָנִי:

ז׳
Bartenura

כל הפוסל את התרומה – as for example hands which are second-degree [of impurity], make liquids first-degree to defile non-holy things, but hands themselves that came in contact with non-holy foodstuffs, are pure, for something that is second-degree [in defilement] does not make non-holy things third-degree [uncleanness].

חוץ מטבול יום - whose sunset had not yet arrived. Even though he defiles the heave offering, he does not defile liquids to become first-degree [uncleanness], and even the liquids of heave-offering if a person who had immersed himself that day had come in contact with them, other than those things which are invalid alone are not ritually impure (see also Tractate Kelim, Chapter 8, Mishnah 4).

כל הפוסל את התרומה. כגון ידים שניות עושות משקים תחלה לטמא חולין, וידים עצמן שנגעו באוכלי חולין, טהורים, שאין שני עושה שלישי בחולין:

חוץ מטבול יום. שלא העריב שמשו. אע״פ שהוא פוסל את התרומה, אינו מטמא המשקין להיות תחילה. ואפילו משקין של תרומה אם נגע בהן טבול יום אינן אלא פסולים בלבד לא טמאים: