Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Parah Perek 5 Mishnah 1

פרה פרק ה׳ משנה א׳

1

He who brings the earthen vessel for the hatat must immerse, and spend the night by the furnace. Rabbi Judah says: he may also bring it from the house and it is valid, for all are deemed trustworthy in regard to the hatat. In the case of terumah one may open the furnace and take out [the vessel]. Rabbi Shimon says: from the second row. Rabbi Yose says: from the third row.

הַמֵּבִיא כְּלִי חֶרֶס לְחַטָּאת, טוֹבֵל וְלָן עַל הַכִּבְשָׁן. רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר, אַף מִן הַבַּיִת הוּא מֵבִיא וְכָשֵׁר, שֶׁהַכֹּל נֶאֱמָנִים עַל הַחַטָּאת. וּבַתְּרוּמָה, פּוֹתֵחַ אֶת הַכִּבְשָׁן וְנוֹטֵל. רַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמֵר, מִן הַסֵּדֶר הַשֵּׁנִי. רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר, מִן הַסֵּדֶר הַשְּׁלִישִׁי:

א׳
Bartenura

המביא כלי חרס לחטאת – that he goes near the potter to buy from him an earthenware vessel to place in it the ashes of the sin-offering or the water of the sin-offering/lustration.

טובל ולן על הכבשן – he begins to guard them in purity so that someone who doesn’t observe certain religious customs regarding tithes and Levitical cleanness (i.e., עם הארץ) wouldn’t touch them prior to their smelting them in a kiln/furnace, which is the conclusion of their labor to be susceptible to receive defilement.

ר' יהודה אומר אף מן הבית הוא מביא וכשר – we believe an person who doesn’t observe certain religious customs regarding tithes and Levitical cleanness if he says that he guarded it on the purity of a sin-offering, as we stated in the Chapter “A More Stringent Rule Applies to Holy Things”/"חומר בקודש" (Tractate Hagigah 22a), that people who don’t observe certain religious customs regarding tithes and Levitical uncleanness (עמי הארץ) are believed on the ritual purity of wine for libations and oil for meal-offerings, so that each and every person would not build a platform for himself and burn the Red Cow/Heifer for himself. And the Halakha is according to Rabbi Yehuda.

ובתרומה – if he brings an earthenware vessel to place heave-offering in it.

פותח את הכבשן וטוטל – even though the its smelting was completed but not their guarding, that since [the oven] was not yet opened and is filled with dust on top of it, we are not concerned that perhaps a person who doesn’t observe certain religious customs regarding tithes and Levitical uncleanness touched it, for they were not stringent regarding heave-offering.

Rabbi Shimon states: “From the second row”/מן הסדר השני. If a person who doesn’t observe certain religious customs regarding tithes and Levitical uncleanness/עם הארץ open the kiln and took vessels from it, he doesn’t take from the first row, for the hand of all handles them, but from the second row which is underneath the first row, he is permitted. But Rabbi Yossi is stringent and forbade even from the second row. But the Halakha is not according to Rabbi Shimon nor according to Rabbi Yossi, but even though he found the kiln/furnace open, everything is in the presumption of ritual purity, and he can take even from the first row.

המביא כלי חרס לחטאת. שהולך אצל היוצר לקנות ממנו כלי חרס להניח בו אפר חטאת או מי חטאת:

טובל ולן על הכבשן. מתחיל לשומרן בטהרה שלא יגע בהן עם הארץ מקודם שיצרפו בכבשן, דהוא גמר מלאכתן לקבל טומאה:

ר׳ יהודה אומר אף מן הבית הוא מביא וכשר. דמהימנינן ליה לעם הארץ אם אומר ששמרו על טהרת חטאת, כדאמרינן בפרק חומר בקודש דעמי הארץ נאמנים על טהרת יין לנסכים ושמן למנחות, שלא יהא כל אחד ואחד בונה במה לעצמו ושורף פרה אדומה לעצמו. והלכה כר׳ יהודה:

ובתרומה. אם מביא כלי חרס להניח בו תרומה:

פותח את הכבשן ונוטל. אע״ג שנגמר צרופן ולא שמרן. דכיון דעדיין לא נפתח ומלא אבק על גביו, לא חיישינן שמא נגע בו עם הארץ, דלא החמירו בתרומה:

ר׳ שמעון אומר מסדר השני. אם פתח עם הארץ את הכבשן ונטל ממנו כלים, אין נוטל מסדר הראשון, דיד הכל ממשמשין בו, אבל מסדר השני שתחת הראשון שרי. ורבי יוסי מחמיר ואסר אף מסדר השני. ואין הלכה לא כר׳ שמעון ולא כר׳ יוסי, אלא אע״פ שמצא הכבשן פתוח הרי הכל בחזקת טהרה, ולוקח אף מסדר הראשון: