Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Parah Perek 2 Mishnah 5

פרה פרק ב׳ משנה ה׳

5

If it had two black or white hairs growing within one follicle, it is invalid. Rabbi Judah said: within one kos; if they grew within two kosot that were adjacent to one another, it is invalid. Rabbi Akiva says: even if there were four or five but they were dispersed, they may be plucked out. Rabbi Eliezer says: even as many as fifty. Rabbi Joshua ben Batera says: even if it had but one on its head and one on its tail, it is invalid. If it had two hairs with their roots black and their tips red or with their roots red and their tips black, everything goes according to what is visible, the words of Rabbi Meir. But the sages say: by the root.

הָיוּ בָהּ שְׁתֵּי שְׂעָרוֹת שְׁחוֹרוֹת אוֹ לְבָנוֹת בְּתוֹךְ גֻּמָּא אַחַת, פְּסוּלָה. רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר, אֲפִלּוּ בְתוֹךְ כּוֹס אֶחָד. הָיוּ בְתוֹךְ שְׁנֵי כוֹסוֹת וְהֵן מוֹכִיחוֹת זוֹ אֶת זוֹ, פְּסוּלָה. רַבִּי עֲקִיבָא אוֹמֵר, אֲפִלּוּ אַרְבַּע, אֲפִלּוּ חָמֵשׁ, וְהֵן מְפֻזָּרוֹת, יִתְלֹשׁ. רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר, אֲפִלּוּ חֲמִשִּׁים. רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן בְּתֵירָא אוֹמֵר, אֲפִלּוּ אַחַת בְּרֹאשָׁהּ וְאַחַת בִּזְנָבָהּ, פְּסוּלָה. הָיוּ בָהּ שְׁתֵּי שְׂעָרוֹת, עִקָּרָן מַשְׁחִיר וְרֹאשָׁן מַאְדִּים, עִקָּרָן מַאְדִּים וְרֹאשָׁן מַשְׁחִיר, הַכֹּל הוֹלֵךְ אַחַר הַנִּרְאֶה, דִּבְרֵי רַבִּי מֵאִיר. וַחֲכָמִים אוֹמְרִים, אַחַר הָעִקָּר:

ה׳
Bartenura

היו בה שתי שערות שחורות פסולה – as it is written (Numbers 19:2): “[This is the ritual that the LORD has commanded: Instruct the Israelite people to bring you] a red cow,” if there are blemish, it is already stated [in that Biblical verse]: “in which thee is no defect,” but rather that it will be pure in its redness.

רבי יהודה אומר בתוך כוס אחד – we have this reading. But we don’t have the reading: "ואפילו"/and even, and in place that the first Tanna would teach "גומא"/follicle, Rabbi Yehuda would teach a "כוס" /follicle (i.e., cavity). [The words]"גומא" and "כוס" are one [and the same], and it is obligatory for a person to state them in the language of his Rabbi/teacher (see Tractate Eduyot, Chapter 1, Mishnah 3 for an enunciation of this rule), that the Rabbi/teacher of Rabbi Yehuda would call a "גומא" a "כוס" , this is proven in the Tosefta (see Tractate Parah, Chapter 2, Halakha 7).

מוכיחות – corresponding and adjacent, this one (i.e., hair follicle) on the side of that one (i.e., hair follicle).

ר' אליעזר אומר אפילו חמשים – meaning to say, even more and they are scattered, one should uproot them (and the heifer would be fit/appropriate). But the Halakha is according to the first Tanna/teacher.

אחר הנראה – that is after the heads of the hairs.

אחר העיקר – but if their roots grow red and their heads grow black, and there are in the roots that grows red in order that it can be removed with scissors , he should cut their heads that grow black and it is fit/appropriate/kosher. But if there aren’t in the root that grows red a measurement that they would be able to be removed with scissors, it is invalid even according to the words of the Sages. For the measurement of two hairs that is stated in every place, is in order that they could be removed with scissors. And this is the Halakha.

היו בה שתי שערות שחורות פסולה. דכתיב אדומה תמימה, אי במומין הרי כבר אמור אשר אין בה מום, אלא שתהא תמימה באדמימות:

רבי יהודה אומר בתוך כוס אחד. גרסינן, ול״ג אפילו. במקום שהיה שונה ת״ק גומא, היה שונה ר׳ יהודה כוס. גומא וכוס אחד הוא, אלא שחייב אדם לומר בלשון רבו, שרבו של רבי יהודה היה קורא לגומא כוס, הכי מוכח בתוספתא:

מוכיחות. מכוונות וסמוכות זו בצד זו:

ר׳ אליעזר אומר אפילו חמשים. כלומר אפילו טובא והן מפוזרות, יתלוש. והלכה כת״ק:

אחר הנראה. היינו אחר ראשן של שערות:

אחר העיקר. ואם עיקרן מאדים וראשן משחיר ויש בעיקר שמאדים כדי שינטל בפי הזוג, יגזוז ראשן המשחיר והיא כשרה. אבל אם אין בעיקר המאדים שיעור שיוכלו להנטל בפי הזוג, פסולה אפילו לדברי חכמים. ששיעור שתי שערות האמורות בכל מקום, הוא כדי שיהיו ניטלות בפי הזוג. וכן הלכה: