Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Parah Perek 11 Mishnah 2

פרה פרק י"א משנה ב׳

2

Anything that is doubtfully pure in the case of terumah is regarded as clean in the case of the hatat waters. Anything that is "suspended" where terumah is concerned, the hatat waters are poured out. If clean things were handled on account of it, they must be "suspended." Wooden lattice work is clean in respect of holy food, terumah, and the hatat waters. Rabbi Eliezer says: Loosely connected wood is unclean in respect of hatat waters.

כָּל הַסְּפֵק טָהוֹר לִתְרוּמָה, טָהוֹר לְחַטָּאת. כָּל הַתָּלוּי לִתְרוּמָה, נִשְׁפָּךְ לְחַטָּאת. אִם עָשׂוּ עַל גַּבָּיו טָהֳרוֹת, תְּלוּיוֹת. הָרְפָפוֹת, טְהוֹרוֹת לְקֹדֶשׁ וְלִתְרוּמָה וּלְחַטָּאת. רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר, הָרְעָדוֹת, טְמֵאוֹת לְחַטָּאת:

ב׳
Bartenura

כל הספק טהור לתרומה – any matter of doubt that if it that same doubt appeared in the heave-offering, the heave offering is pure, if it appeared in a similar manner in the purification offering, it is pure (see also Tractate Taharot, Chapter 4, Mishnah 2).

וכל התלוי לתרומה – and an doubt that if it appeared in heave-offering where we suspend it we don’t eat neither do we burn it, if it appeared in a similar manner in the purification offering, the ashes should poured out or the mixed mater. And in the Tractate Taharot, in the Chapter “He Who Threw Something Unclean”/הזורק תרומה (Chapter Four), we taught to them regarding a doubt of something pure and on a doubt that is upon his hands, we suspend it regarding heave-offering (see Tractate Taharot, Chapter 4, Mishnah 5).

ואם עשו על גביו טהרות (and if they prepared clean things on account of it) – if e sprinkled with these ashes that were defined in doubt that was suspended for heave-offering, and made clean things on account of it through that sprinkling, they suspend those pure things, and they don’t eat nor burn them.

הרפפות (cases of Levitical uncleanness arising from vibrations caused by unclean persons) – like a kind of net-work/mat of wood.

טהורת לקודש לתרומה ולחטאת – because they are not vessels and they are not suitable/appropriate for treading [by someone with a flux or a woman after childbirth].

והרעדות (indirect contact through vibrations) – pieces of wood/boards that are not attached well to each other, and when a person leans upon them, they vibrate/tremble and shaking.

טמאות לחטאת – sometimes when a person sis upon them and they are appropriate to become defiled though sitting. But the Halakha is not according to Rabbi Eliezer.

כל הספק טהור לתרומה. כל ספק שאם נולד אותו ספק בתרומה התרומה טהורה, אם נולד כיוצא בו בחטאת טהור:

וכל התלוי לתרומה. וכל ספק שאם נולד בתרומה תולין לא אוכלין ולא שורפין, אם נולד כיוצא בו בחטאת, ישפך האפר או המים המקודשים. ובמסכת טהרות פרק הזורק טומאה, תנינן להו לספק הטהור ולספק שעל ידיו תולין בתרומה:

אם עשו על גביו טהרות. אם הזה באפר זה שנטמא בספק התלוי לתרומה, ועשה טהרות ע״י אותה הזאה, תולין אותם טהרות ולא אוכלין ולא שורפין:

הרפפות. כמין שבכות של עץ:

טהורות לקודש לתרומה ולחטאת. לפי שאינן כלים וגם אינן ראויין למדרס:

הרעדות. עצים שאינן מהודקים יפה זה בזה וכשאדם נשען עליהם רועדים ומתנענעים:

טמאות לחטאת. פעמים שאדם יושב עליהן וראויין ליטמא מושב. ואין הלכה כר׳ אליעזר: