Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Oholos Perek 9 Mishnah 9

אהלות פרק ט׳ משנה ט׳

9

[In the case when the hive] was entirely within the house and there is not a space of a handbreadth between it and the roof beams, if there is uncleanness within [the hive], the house becomes unclean. But if there is uncleanness in the house, what is within [the hive] remains clean, for the manner of the uncleanness is to go out and not to go in. [Whether [the hive] is standing upright, or lying on its side, whether there is one [hive] or two.

הָיְתָה מְמַלְּאָה אֶת כָּל הַבַּיִת וְאֵין בֵּינָהּ לְבֵין הַקּוֹרוֹת פּוֹתֵחַ טֶפַח, טֻמְאָה בְתוֹכָהּ, הַבַּיִת טָמֵא. טֻמְאָה בַבַּיִת, מַה שֶּׁבְּתוֹכָהּ טָהוֹר, שֶׁדֶּרֶךְ טֻמְאָה לָצֵאת וְאֵין דַּרְכָּהּ לְהִכָּנֵס, בֵּין עוֹמֶדֶת בֵּין מֻטָּה עַל צִדָּהּ, בֵּין אַחַת בֵּין שְׁתָּיִם:

ט׳
Bartenura

היתה ממלאה את כל הבית – for all of it (i.e., the defilement) is within the house inside and it sits on its rims and its mouth reaches the top of the beam, for there isn’t between it and the ceiling an opening of a handbreadth.

טומאה בתוכה הבית טמא אמא בבית מה שבתוכה טהור – since this resembles a pipe/gutter that is arched/bent over underneath the house, that has an opening of a handbreadth, and there isn’t in its exiting an opening of a handbreadth as is taught in the Mishnah above in Chapter 3 [Mishnah 7].

בין עומדת – that is to say, this law is in vogue/practice whether it is standing and it reaches the beams, or whether it is lying on its side and there isn’t between its mouth and the wall of the house an opening of a handbreadth.

בין אחת בין שתים – this over that and there isn’t between the second opening to the beams an opening of a handbreadth, and similarly, there isn’t between the second rim and its mouth of the first an opening of a handbreadth.

היתה ממלאה את כל הבית. שכולה בתוך הבית לפנים ויושבת על שוליה ופיה מגיע לשמי קורה, שאין בינה לתקרה פותח טפח:

טומאה בתוכה הבית טמא טומאה בבית מה שבתוכה טהור. מידי דהוה אביב שהוא קמור תחת הבית שיש בו פותח טפח ואין ביציאתו פותח טפח דתנן לעיל בפרק ג׳:

בין עומדת. כלומר, דין זה נוהג בין עומדת ומגעת לקורות בין מוטה על צדה ואין בין פיה לדופן הבית פותח טפח:

בין אחת בין שתים. זו על זו ואין בין פי השניה לקורות פותח טפח, וכן אין בין שולי השניה לפיה של ראשונה פותח טפח: