Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Oholos Perek 16 Mishnah 5

אהלות פרק ט"ז משנה ה׳

5

If he was searching and came to a river bed, or a pool or a public road, he may end [his search]. A field in which men have been slain, he may gather the bones one by one, and all [the area] may be accounted clean. One who removes a grave from his field, he may gather the bones one by one, and all [the area] may be accounted clean. A pit into which they throw fetuses or people that had been slain, he may gather the bones one by one, and all [the area] may be accounted clean. Rabbi Shimon says: if it had been prepared as a grave in the first place, there is [blood-] saturated earth.

הָיָה בוֹדֵק, הִגִּיעַ לְנַחַל אוֹ לִשְׁלוּלִית, אוֹ לְדֶרֶךְ הָרַבִּים, מַפְסִיק. שָׂדֶה שֶׁנֶּהֶרְגוּ בָהּ הֲרוּגִים, מְלַקֵּט עֶצֶם עֶצֶם וְהַכֹּל טָהוֹר. הַמְפַנֶּה קִבְרוֹ מִתּוֹךְ שָׂדֵהוּ, מְלַקֵּט עֶצֶם עֶצֶם וְהַכֹּל טָהוֹר. בּוֹר שֶׁמַּטִּילִים לְתוֹכוֹ נְפָלִים אוֹ הֲרוּגִים, מְלַקֵּט עֶצֶם עֶצֶם וְהַכֹּל טָהוֹר. רַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמֵר, אִם הִתְקִינוֹ לְקֶבֶר מִתְּחִלָּה, יֶשׁ לוֹ תְבוּסָה:

ה׳
Bartenura

היה בודק- to complete the twenty cubits.

לנחל – river.

לשלולית (to a pool, pond, rivulet) – a rivulet/canal which imparts booty (alluvium) to its banks and other canals of what drink from it.

או לדרך הרבים – and they don’t bury the dead/corpse in it (i.e., the public road).

מפסיק - and he doesn’t examine further to complete the twenty cubits.

והכל טהור – and they don’t have the ground which it occupied (i.e., the earth surrounding the buried corpse), but rather he collects the bones alone and he doesn’t have to take more.

רבי שמעון אומר כו' – But the Halakha is not according to Rabbi Shimon.

היה בודק. להשלים עשרים אמה:

לנחל. נהר:

לשלולית. אמת המים שמחלקת שלל לאגפיה שאמות אחרות של מים שותות ממנה:

או לדרך הרבים. שאין קוברים בה את המת:

מפסיק. ואינו בודק עוד להשלים עשרים אמה:

והכל טהור. ואין להם תפוסה. אלא מלקט העצמות בלבד ואין צריך ליטול יותר:

רבי שמעון אומר כו׳ ואין הלכה כר״ש: