Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Oholos Perek 15 Mishnah 8

אהלות פרק ט"ו משנה ח׳

8

[With regard to] the courtyard of a tomb: A person standing in it remains clean as long as there is a space of four cubits square, according to the words of Bet Shammai. Bet Hillel says: four handbreadths. [With regard to] a roof beam which had been used as a covering stone for a tomb, whether it is standing upright or lying on its side, nothing becomes unclean except what [touches] opposite the opening of the grave. If the end [of the beam] were made the covering stone of a grave, only [that part] up to four handbreadths [from the grave] becomes unclean. [This applies] when [the beam] is going to be cut. Rabbi Judah says: all the beam is connected.

חֲצַר הַקֶּבֶר, הָעוֹמֵד בְּתוֹכָהּ טָהוֹר, עַד שֶׁיְהֵא בָהּ אַרְבַּע אַמּוֹת, כְּדִבְרֵי בֵית שַׁמַּאי. בֵּית הִלֵּל אוֹמְרִים, אַרְבָּעָה טְפָחִים. קוֹרָה שֶׁעֲשָׂאָהּ גּוֹלֵל לְקֶבֶר, בֵּין עוֹמֶדֶת בֵּין מֻטָּה עַל צִדָּהּ, אֵין טָמֵא אֶלָּא כְנֶגֶד הַפֶּתַח. עָשָׂה רֹאשָׁהּ גּוֹלֵל לְקֶבֶר, אֵין טָמֵא אֶלָּא עַד אַרְבָּעָה טְפָחִים. וּבִזְמַן שֶׁהוּא עָתִיד לָגֹד, רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר, כֻּלָּהּ חִבּוּר:

ח׳
Bartenura

חצר הקבר – he courtyard that surrounds from its four directions four caves of graves.

טהור עד שיהא בה ארבע אמות – all the while that there are four cubits the person who stands in its midst is ritually pure. But less than four cubits, the person who stands in its midst is impure, but if there aren’t there other than three caves from three directions and the fourth direction of the courtyard is open to the airspace of the world, even if he isn’t is not distanced from the opening of the cave other than whatever the amount, he is pure, as long as he doesn’t touch the lintel of the opening of the cave. And these words [apply] when the courtyard of the grave is marked with a partition, but for a mere corpse [it takes only] four cubits for defilement.

גולל לקבר – a covering on the opening of the burial cave.

אלא כנגד הפתח (only the part directly opposite the opening) – of the burial crave. But a person who touches the end that is placed outside of the grave, is ritually pure.

עשה ראשה גולל לקבר – and behold it stands over the burial cave like a tree. A person who comes in contact with it at four handbreadths near the burial cave is impure because of the stone placed on top of a burial cave/top stone, but from four [handbreadths] and above, he is pure.

בזמן שהוא עתיד לגוד – to cut it off. And even though he did not cut it yet. [The word] לגוד is like (Daniel 4:20): “[The holy Watcher whom the king saw descend from heaven and say,] Hew down the tree [and destroy it].”

כולו חיבור – all he while that he did not cut it, and even though he will ultimately cut it down. But the Halakha is not according to Rabbi Yehuda.

חצר הקבר. חצר המוקפת מארבע רוחותיה ארבע מערות של קברות:

טהור עד שיהא בה ארבע אמות. כל זמן שיש בה ארבע אמות טהור העומד בה. אבל פחותה מארבע אמות, טמא העומד בה. ואם אין שם אלא שלש מערות משלש רוחות ורוח רביעית של חצר פתוחה לאויר העולם, אפילו אינו מרוחק מפתח המערה אלא כל שהוא, טהור, ובלבד שלא יגע למשקוף של פתח המערה. והני מילי, חצר הקבר דמסיימא מחיצתה, אבל מת בעלמא תופס ארבע אמות לטומאה:

גולל לקבר. כיסוי על פתח הקבר:

אלא כנגד הפתח. של הקבר. והנוגע בקצה המונח חוץ לקבר, טהור:

עשה ראשה גולל לקבר. והרי היא עומדת על הקבר כמו אילן. הנוגע ממנה בארבע טפחים סמוך לקבר, טמא משום גולל, ומארבע ולמעלה טהור:

בזמן שהוא עתיד לגוד. לקוץ. ואע״פ שלא קצץ עדיין. לגוד, כמו גודו אילנא (דניאל ד׳):

כולה חיבור. כל זמן שלא קצץ, ואע״פ שעתיד לקוץ. ואין הלכה כרבי יהודה: