Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Oholos Perek 1 Mishnah 5

אהלות פרק א׳ משנה ה׳

5

Persons and garments can be defiled by a zav. A greater stringency applies to persons than to garments and a greater stringency applies to garments than to persons. For a person who touches a zav can defile garments, whereas garments that touch a zav cannot defile [other] garments. A greater stringency applies to garments, for garments which form the support of a zav can defile persons, whereas a person who forms the support of a zav cannot defile [other] persons.

אָדָם וּבְגָדִים מִטַּמְּאִים בְּזָב. חֹמֶר בָּאָדָם מִבַּבְּגָדִים, וּבַבְּגָדִים מִבָּאָדָם. שֶׁהָאָדָם הַנּוֹגֵעַ בְּזָב מְטַמֵּא בְגָדִים, וְאֵין בְּגָדִים הַנּוֹגְעִין בְּזָב מְטַמְּאִין בְּגָדִים. חֹמֶר בַּבְּגָדִים, שֶׁהַבְּגָדִים הַנּוֹשְׂאִין אֶת הַזָּב מְטַמְּאִין אָדָם, וְאֵין אָדָם הַנּוֹשֵׂא אֶת הַזָּב מְטַמֵּא אָדָם:

ה׳
Bartenura

מטמא בגדים – all of this that is not explained [in the Mishnah] as it is written (Leviticus 15:7): “Whoever touches he the body of the one with the discharge shall wash his clothes, [bathe in water, and remain impure until evening],” so we see that he defiles [his] clothing at the time of his contact with the one with the discharge/the person who has gonorrhea.

ואין הבגדים הנוגעים בזב מטמאין בגדים – because the person with the discharge/gonorrhea is a primary source of Levitical uncleanness/אב הטומאה, and the clothes that touch it become first [degree of ritual uncleanness]. But they do not defile other clothing, for a person and vessels do not become susceptible to receiving defilement other than from a primary source of ritual impurity.

והבגדים הנושאין את הזב מטמאין אדם – as for example, lying and sitting of a person with a discharge/gonorrhea which defile a person because they become a primary source of ritual impurity like the person with a discharge/gonorrhea himself As it is written (Leviticus 15:10): “Whoever touches anything that was under him shall be impure until evening.”

ואין אדם הנושא את הזב מטמא את האדם – and even at the time that he carries him prior to his separating. For he is aught other than first degree of ritual impurity and a nothing that is first [degree of ritual impurity] can defile a person.

מטמא בגדים. כל זמן שלא פירש, דכתיב (ויקרא ט״ו:ז׳) והנוגע בבשר הזב יכבס בגדיו, אלמא שהוא מטמא בגדים בשעת מגעו בזב:

ואין בגדים הנוגעים בזב מטמאין בגדים. לפי שהזב אב הטומאה והבגדים הנוגעים בו נעשים ראשון ואין מטמאין בגדים אחרים, שאין אדם וכלים מקבלים טומאה אלא מאב הטומאה:

שהבגדים הנושאין את הזב מטמאין אדם. כגון משכב ומושב של זב מטמאין אדם, לפי שהן נעשים אב הטומאה כזב עצמו, דכתיב (שם) וכל הנוגע בכל אשר יהיה תחתיו יטמא עד הערב:

ואין אדם הנושא את הזב מטמא אדם. ואפילו בשעה שהוא נושא אותו קודם שפירש, שאינו אלא ראשון לטומאה ואין ראשון מטמא אדם: