Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Oholos Perek 1 Mishnah 3

אהלות פרק א׳ משנה ג׳

3

What is the case of four? Vessels touching a corpse, a person [touching these] vessels, and [other] vessels [touching this] person, are defiled with seven days' defilement. The fourth, whether a person or vessels, is defiled with a defilement [lasting until the] evening. Rabbi Akiva said: I have a fifth, [if] a peg was fixed in a tent, the tent, the peg, a person touching the peg and vessels [touching] the person are defiled with seven days' defilement. The fifth, whether a person or vessels, is defiled with a defilement [lasting until the] evening. They said to him: the tent does not count.

כֵּיצַד אַרְבָּעָה. כֵּלִים נוֹגְעִין בְּמֵת, וְאָדָם בַּכֵּלִים, וְכֵלִים בָּאָדָם, טְמֵאִין טֻמְאַת שִׁבְעָה. הָרְבִיעִי, בֵּין אָדָם בֵּין כֵּלִים, טָמֵא טֻמְאַת עָרֶב. אָמַר רַבִּי עֲקִיבָא, יֶשׁ לִי חֲמִישִׁי, הַשַּׁפּוּד הַתָּחוּב בָּאֹהֶל, הָאֹהֶל וְהַשַּׁפּוּד וְאָדָם הַנּוֹגֵעַ בַּשַּׁפּוּד וְכֵלִים בָּאָדָם, טְמֵאִין טֻמְאַת שִׁבְעָה. הַחֲמִישִׁי, בֵּין אָדָם בֵּין כֵּלִים, טָמֵא טֻמְאַת עָרֶב. אָמְרוּ לוֹ, אֵין הָאֹהֶל מִתְחַשֵּׁב:

ג׳
Bartenura

כיצד ארבעה – vessels that come in contact with a corpse are progenitors of the primary sources of ritual impurity like it (i.e., a corpse). But a person [who is defiled] with utensils [which came in contact with a corpse becomes] a primary source of ritual impurity/אב הטומאה. And vessels [that were defiled by a corpse that came in contact with a person, is also a primary source of ritual impurity, like the person himself, as it is written (Numbers 31:24): “On the seventh day you shall wash your clothes and be pure, [and after that you may enter the camp],” hence you learned that every person who is defiled for seven days of defilement defiles vessels for a defilement of seven days.

הרביעי בין אדם בין כלים -become first-degree of ritual impurity. And the say law applies with “How so- for three?” for one is able to teach that a person who comes in contact with a corpse or vessels with a person are defiled with ritual impurity for seven days; the third, whether a person or vessels are defiled with ritual impurity until nightfall, but from the concluding clause [of the Mishnah] for the fourth who are defiled through contact with a corpse, we understand it, that even a person with utensils that came in contact with a corpse and/or vessels that came in contact with a person is taught that there is a period of defilement for seven days. All the more so, a person with the dead himself, or vessels with a [defiled] person, where there is a defilement of ritual impurity for seven days.

שפוד (a spit) – like a kind of column of metal that is fastened in the tent and upon its end they tie the tent.

אין האוהל מתחשב (the tent does not come into consideration)- because the tent does not defile the spit, therefore it is not considered in the number of the order of the defilements, but rather, all that is placed in the tent of the corpse is like it is touching the corpse itself, and there are only four here. Alternatively, even if the spit is not within the tent, but rather that it touches the tent from outside, nevertheless, the tent does not come into consideration in the number of the order of our Mishnah. And this proved further on/ahead in the Chapter "סכום עבה"/The Thick Coarse Woolen Blanket (Chapter 15), in the Mishnah "טבליות של עץ"/Tables of Wood (Mishnah 2).

כיצד ארבעה. כלים הנוגעים במת, אבי אבות כמותו. ואדם בכלים, אב הטומאה. וכלים באדם, נמי אב הטומאה כאדם עצמו, דכתיב (במדבר ל״א:כ״ד) וכבסתם בגדיכם ביום השביעי וטהרתם, הא למדת שכל אדם הטמא טומאת שבעה מטמא הכלים טומאת שבעה:

הרביעי בין אדם בין כלים. נעשים ראשונים. והוא הדין דבכיצד שלשה הוה מצי למתני אדם הנוגע במת וכלים באדם טמאים טומאת שבעה, השלישי בין אדם בין כלים טמאין טומאת ערב. אלא מסיפא ארבעה טמאין במת שמעינן לה, דאפילו אדם בכלים שנגעו במת וכלים באדם קתני טומאת שבעה, כל שכן אדם במת עצמו וכלים באדם דאיכא טומאת שבעה:

שפוד. כמין עמוד של מתכת תקוע באמצע האוהל ובראשו קושרין האוהל:

אין האוהל מתחשב. לפי שאין האוהל מטמא השפוד, לפיכך אינו נחשב במנין סדר הטומאות, אלא כל המונח באוהל המת כנוגע במת עצמו, ואין כאן אלא ארבעה. אי נמי, אפילו אין השפוד בתוך האוהל אלא שנוגע באוהל מבחוץ אפילו הכי אין האוהל מתחשב במנין סדר משנתנו. והכי מוכח לקמן בפרק סגוס עבה במשנת טבליות של עץ: