Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Negaim Perek 4 Mishnah 9

נגעים פרק ד׳ משנה ט׳

9

A bright spot the size of a split bean that spread to the extent of half a split bean and a little more, while as much as half the size of a split bean disappeared from the original spot: Rabbi Akiva says that it is unclean, But the sages say that it is clean. A bright spot the size of a split bean that spread to the extent of a split bean and a little more, while the original spot disappeared: Rabbi Akiva says that is it unclean, But the sages say: it should be inspected as a new one.

בַּהֶרֶת כַּגְּרִיס וּפָשְׂתָה כַחֲצִי גְרִיס וָעוֹד, וְהָלַךְ מִן הָאוֹם כַּחֲצִי גְרִיס, רַבִּי עֲקִיבָא מְטַמֵּא, וַחֲכָמִים מְטַהֲרִין. בַּהֶרֶת כַּגְּרִיס וּפָשְׂתָה כַגְּרִיס וָעוֹד, וְהָלְכָה לָהּ הָאוֹם, רַבִּי עֲקִיבָא מְטַמֵּא, וַחֲכָמִים אוֹמְרִים, תֵּרָאֶה בַתְּחִלָּה:

ט׳
Bartenura

ופשתה כחצי גריס ועוד וכו'. רבי עקיבא מטמא – because the “and more”/"ועוד" that remains there from the spreading. And we are speaking about that it spread after the clearance/release.

וחכמים מטהרין – for since it went one-half of a split Cilician bean from the starting point of leprosy, it is not from a new plague but rather one-half of a split Cilician bean and more.

ופשתה כגריס ועוד – after the release [from uncleanness], and afterwards, the starting point of leprosy disappeared and there didn’t remain anything other than the new split Cilician bean and [a bit] more.

רבי עקיבא מטמא – for it spread for him from the first measurement. But the Rabbis hold, since it went on [further], the first is all of it, but this plague that is referred to is new, that it should be inspected anew and he should be shut up/isolated.

ופשתה כחצי גריס ועוד כו׳ רבי עקיבא מטמא. משום ועוד דאשתייר בה מן הפשיון. ובפשתה לאחר הפטור איירי:

וחכמים מטהרין. דכיון דאזל ליה חצי גריס מן האום, ליכא מנגע חדש אלא חצי גריס ועוד:

ופשתה כגריס ועוד. לאחר הפטור, ואחר כך הלכה לה כל האום ולא נשתייר אלא הגריס ועוד החדש:

רבי עקיבא מטמא. דהא פשה ליה משיעור קמא. ורבנן סברי, כיון דאזל ליה קמא כוליה, והאי נגע דקאי חדש, תיראה בתחילה ויסגיר: