Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Negaim Perek 14 Mishnah 12

נגעים פרק י"ד משנה י"ב

12

A poor metzora who brought the sacrifice of a rich man has fulfilled his duty; But a rich metzora that brought the sacrifice of a poor man has not fulfilled his duty. A man may bring a poor man's sacrifice for his son, his daughter, his slave or his female, and thereby enable them to eat of the offerings. Rabbi Judah says: for his wife also he must bring the sacrifice of a rich man; and the same applies to any other sacrifice to which she is liable.

מְצֹרָע עָנִי שֶׁהֵבִיא קָרְבַּן עָשִׁיר, יָצָא. וְעָשִׁיר שֶׁהֵבִיא קָרְבַּן עָנִי, לֹא יָצָא. מֵבִיא אָדָם עַל יְדֵי בְנוֹ, עַל יְדֵי בִתּוֹ, עַל יְדֵי עַבְדּוֹ וְשִׁפְחָתוֹ קָרְבַּן עָנִי, וּמַאֲכִילָן בַּזְּבָחִים. רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר, אַף עַל יְדֵי אִשְׁתּוֹ מֵבִיא קָרְבַּן עָשִׁיר, וְכֵן כָּל קָרְבָּן שֶׁהִיא חַיָּבֶת:

י"ב
Bartenura

שהביא קרבן עשיר יצא – [even ab initio he brings] and a blessing should come upon him [by bringing a sacrifice that is above his means]. And since it (i.e., the Mishnah) requires to teach in the concluding clause (i.e., that a rich leper cannot bring the sacrifice designated for a poor leper) that he does not fulfill his obligation, the first clause teaches that he fulfills his obligation.

מביא אדם על [ידי] בנו ובתו – even though he is rich, he brings for them the sacrifice of a poor person if they are poor. And this sacrifice purifies them to eat Holy Things, as we stated (see Mishnah 3 of this chapter) he brought his atonement, he eats Holy Things.

אף על ידי אשתו מביא קרבן עשיר – for his wife is like his body, he cannot bring for her the sacrifice of a poor person if he is rich. And not only the sacrifice of the leper alone, but the same law applies to every sacrifice that she is liable for, he does not bring on her account a sacrifice for a poor person if he is rich.

שהביא קרבן עשיר יצא. [אפילו לכתחלה מביא] ותבוא עליו ברכה. ואיידי דבעי למתני בסיפא לא יצא, תנא רישא יצא:

מביא אדם על [ידי] בנו ובתו. אע״פ שהוא עשיר, מביא עליהם קרבן עני אם הם עניים, וקרבן זה מטהרן לאכול בזבחים, כדאמרן הביא כפרתו אוכל בקדשים:

אף על ידי אשתו מביא קרבן עשיר. דאשתו שהיא כגופו אינו יכול להביא עליה קרבן עני אם הוא עשיר. ולא קרבן מצורע בלבד, אלא הוא הדין לכל קרבן שהיא חייבת, אינו מביא עליה קרבן עני אם הוא עשיר: