Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Negaim Perek 10 Mishnah 7

נגעים פרק י׳ משנה ז׳

7

Two scalls one within the other and a line of hair separating between them: If there appeared a gap in one place the inner one is unclean, But if in two places it is clean. How big must the gap be? The space of two hairs. If there was a gap in one place of the size of a split bean he is clean.

שְׁנֵי נְתָקִין, זֶה לִפְנִים מִזֶּה, וְשִׁיטָה שֶׁל שֵׂעָר מַפְסֶקֶת בֵּינֵיהֶן, נִפְרַץ מִמָּקוֹם אֶחָד, טָמֵא. מִשְּׁנֵי מְקוֹמוֹת, טָהוֹר. כַּמָּה תְהֵא הַפִּרְצָה, מְקוֹם שְׁתֵּי שְׂעָרוֹת. נִפְרַץ מִמָּקוֹם אֶחָד כַּגְּרִיס, טָהוֹר:

ז׳
Bartenura

זה לפנים מזה – as for example, if a bald, blanched spot/scall in the head [or in the beard] is like a split Cilician bean squared, and a row/line of hair completely surrounds it, except for that row/line that surrounds the bald, blanched spot/scall like [the size of] a split [Cilician] bean all around it, that, a strip of scall the width of a lentil surrounds the row of hair, and this is the measurement of the scall that surrounds the hair in the flesh affected by the eruption.

נפרץ ממקום אחד טמא – the inner part, for the black hair at its side and which is not surrounded inside it. But the outer part is pure, for there are black hairs that are surrounded inside it.

משתי מקומות טהור – the inside and all the more so, the outside, that both of them were made into one scall, and within them are two black hairs which are surrounded.

כמה תהא הפרצה – from the two places and it will be pure, the place of the two hairs.

נפרץ ממקום אחד כגריס טהור – for we have said (in the previous Mishnah), that if it was separated in one place, it is impure, that is, with less than a split [Cilician] bean. But after it was severed/broken off like a split [Cilician] bean, even in one place, the two scalls became one, and the hair that remains are surrounded.

זה לפנים מזה. כגון נתק כגריס הקלקי מרובע, ושיטה של שער מקיפו סביב, וחוץ לאותה שיטה מקיף נתק כגריס כל סביבותיה, דהיינו רצועה של נתק ברוחב כעדשה מקפת את השיטה של שער, שזהו שיעור הנתק המקיף השערות המבוצרות:

נפרץ ממקום אחד טמא. הפנימי. שהרי שער שחור בצדו ואינו מבוצר לתוכו. אבל החיצון טהור, דהא שתי שערות שחורות מבוצרות לתוכו:

משני מקומות טהור. הפנימי, וכל שכן החיצון. שנעשו שניהם נתק אחד ובתוכן שתי שערות שחורות מבוצרות:

כמה תהא הפרצה. משני מקומות ויהא טהור, מקום שתי שערות:

נפרץ ממקום אחד כגריס טהור. והא דאמרן נפרץ במקום אחד טמא, היינו בפחות מכגריס. אבל מאחר דנפרצה כגריס, אפילו ממקום אחד נעשו שני הנתקים אחד, ושערות הנשארות הרי הן מבוצרות: