Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Negaim Perek 10 Mishnah 4

נגעים פרק י׳ משנה ד׳

4

Yellow hair that preceded a scall is clean. Rabbi Judah says that it is unclean. Rabbi Eliezer ben Jacob says: it neither causes uncleanness nor does it afford protection. Rabbi Shimon says: anything in a scall that is not a sign of uncleanness is a sign of cleanness.

שֵׂעָר צָהֹב שֶׁקָּדַם אֶת הַנֶּתֶק, טָהוֹר. רַבִּי יְהוּדָה מְטַמֵּא. רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן יַעֲקֹב אוֹמֵר, לֹא מְטַמֵּא וְלֹא מַצִּיל. רַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמֵר, כֹּל שֶׁאֵינוֹ סִימַן טֻמְאָה בַנֶּתֶק, הֲרֵי הוּא סִימַן טָהֳרָה בַנָּתֶק:

ד׳
Bartenura

רבי יהודה מטמא – as it is taught in the Mishnah above (i.e., Mishnah 2 of this chapter) that Rabbi Yehuda defiles already turned (i.e., its color) or not turned.

ר' אליעזר בן יעקב אומר לא מטמא ולא מציל – Rabbi Eliezer ben Yaakov and Rabbi Shimon explain the matter of the first Tanna/teacher (in the second Mishnah) that they brought it pure, Rabbi Eliezer ben Yaakov holds that it is pure, for the first Tanna/teacher to state that it doesn’t defile, but it doesn’t protect. But Rabbi Shimon holds that it is pure and protects as he states, but above, we made the legal decision that the Halakha is according to Rabbi Yehuda.

רבי יהודה מטמא. כדתנן לעיל דרבי יהודה מטמא הפוך ולא הפוך:

ר׳ אליעזר בן יעקב אומר לא מטמא ולא מציל. רבי אליעזר בן יעקב ור׳ שמעון לפרושי מלתא דתנא קמא דאמר טהור קאתו, ר״א בן יעקב סבר, טהור דאמר ת״ק לומר שאינו מטמא, אבל אינו מציל. ור״ש סבר, טהור ומציל קאמר. ולעיל פסקינן דהלכה כר׳ יהודה: