Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Mikvaos Perek 9 Mishnah 3

מקואות פרק ט׳ משנה ג׳

3

The following do not block: the matted hair of the head and of the armpits and of a man's hidden parts. Rabbi Eliezer says: it is the same with a man or a woman: if it is something which one finds annoying, it blocks; but if it is something which one does not find annoying, it does not interpose.

אֵלּוּ שֶׁאֵין חוֹצְצִין, קִלְקֵי הָרֹאשׁ, וּבֵית הַשֶּׁחִי, וּבֵית הַסְּתָרִים בָּאִישׁ. רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר, אֶחָד הָאִישׁ וְאֶחָד הָאִשָּׁה, כָּל הַמַּקְפִּיד עָלָיו, חוֹצֵץ. וְשֶׁאֵין מַקְפִּיד עָלָיו, אֵין חוֹצֵץ:

ג׳
Bartenura

ובית הסתרים באיש – for a man is not stringent [concerning this part of his body]. And even a woman is not stringent unless she is married as we have explained (see Mishnah 2 above).

ושאינו מקפיד עליו אינו חוצץ – and for him as long as it isn’t on the majority of his body. And the legal decision regarding interposition – the majority of the body and he is stringent about it, it interposes according to the words of the Torah. A minority thereof, that is to say, if the thing that interposes is in the minority of the body even though he is stringent/he is mindful of it , it does not interpose according to the words of the Torah. But the Sages decreed that on the majority [of the body] and he is not mindful about it because of the majority that he is mindful about, and on the minority that he is mindful about also because of the majority that he is mindful about. But they did not make a decree regarding the minority that he is not mindful about because of the minority that he is mindful of, for this is the body of the decree and we hold that we make a decree on a preventive measure in order to prevent the violation of another preventive measure.

ובית הסתרים באיש. דאיש אינו מקפיד. ואפילו אשה אין מקפדת אלא נשואה כדפרישית:

ושאינו מקפיד עליו אינו חוצץ. והוא שלא יהיה על רוב גופו. ופסק ההלכה לענין חציצה, רובו ומקפיד עליו, חוצץ דבר תורה. מיעוטו, כלומר אם הדבר החוצץ הוא במיעוט הגוף, אע״פ שמקפיד עליו, אינו חוצץ מן התורה, אבל חכמים גזרו על רובו שאינו מקפיד משום רובו המקפיד, ועל מיעוטו המקפיד נמי משום רובו המקפיד. ולא גזרו על מיעוטו שאינו מקפיד אטו מיעוטו המקפיד, דהיא גופא גזירה, ואנן ניקום ונגזור גזירה לגזירה: