Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Mikvaos Perek 1 Mishnah 7

מקואות פרק א׳ משנה ז׳

7

Superior to such [water] is [the water of] the mikveh containing forty seahs, for in it people may immerse themselves and immerse other [things]. Superior to such [water] is [the water of] a spring whose own water is little but has been increased by a greater quantity of drawn water. It is equivalent to the mikveh in as much as it may render clean by standing water, and to an [ordinary] spring in as much as one may immerse in it whatever the quantity of its contents.

לְמַעְלָה מֵהֶן, מִקְוֶה שֶׁיֶּשׁ בּוֹ אַרְבָּעִים סְאָה, שֶׁבּוֹ טוֹבְלִין וּמַטְבִּילִין. לְמַעְלָה מֵהֶן, מַעְיָן שֶׁמֵּימָיו מֻעָטִין וְרַבּוּ עָלָיו מַיִם שְׁאוּבִין, שָׁוֶה לַמִּקְוֶה לְטַהֵר בְּאַשְׁבֹּרֶן, וְלַמַּעְיָן לְהַטְבִּיל בּוֹ בְּכָל שֶׁהוּא:

ז׳
Bartenura

טובלים – the entire body of a person.

ומטבילין – the utensils, but the hands at all that require ritual immersion of the hands, and washing them are not enough, as for example for something Holy.

מעין – that its waters bubble/flow a little bit from the drawn water that they pour into it.

שוה למקוה לטהר באשבורן – but not in moving waters (i.e., rivers and springs) but a Mikveh/ritual bath purifies in an a collection of water in one place that does not flow/אשבורן And this is because of the drawn waters that are greater that are in it are equivalent to a Mikveh/ritual bath to purify in a collection of waters in one place but not in moving waters.

ולמעין להטיל בו בכל שהוא – and it does not require forty Seah like a ritual bath/Mikveh, for the Mikveh does not purify with any less than forty Seah and this purifies with a little bit like a spring.

טובליו. בני אדם כל גופו:

ומטבילין. הכלים, והידים למידי דבעי טבילת ידים ולא סגי בנטילה, כגון לקודש:

מעין. שמימיו נובעים, והמים הנובעים מעטים מן המים שאובין ששפכו בתוכו:

שוה למקוה לטהר באשבורן. ולא בזוחלין. דקיי״ל מעין מטהר בזוחלין ומקוה מטהר באשבורן, והאי משום מים שאובים מרובים שבו שוה למקוה לטהר באשבורן ולא בזוחלין:

ולמעין להטביל בו בכל שהוא. ולא בעי ארבעים סאה כמקוה, דאין מקוה מטהר בפחות מארבעים סאה, והאי מטהר בכל שהוא כמעין: