Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Machshirin Perek 6 Mishnah 6

מכשירין פרק ו׳ משנה ו׳

6

The following cause uncleanness and also susceptibility [to uncleanness]; The flow of a zav, his spittle, his semen and his urine; A quarter-log of blood from a corpse, and the blood of a menstruant. Rabbi Eliezer says: semen does not cause susceptibility. R. Elazar ben Azariah says: the blood of a menstruant does not cause susceptibility. Rabbi Shimon says: the blood of a corpse does not cause susceptibility, and if it fell on a gourd, he can scrape it off, and it remains clean.

אֵלּוּ מְטַמְּאִין וּמַכְשִׁירִין. זוֹבוֹ שֶׁל זָב, וְרֻקּוֹ, וְשִׁכְבַת זַרְעוֹ, וּמֵימֵי רַגְלָיו, וּרְבִיעִית מִן הַמֵּת, וְדַם הַנִּדָּה. רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר, שִׁכְבַת זֶרַע אֵינָהּ מַכְשֶׁרֶת. רַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲזַרְיָה אוֹמֵר, דַּם הַנִּדָּה אֵינוֹ מַכְשִׁיר. רַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמֵר, דַּם הַמֵּת אֵינוֹ מַכְשִׁיר. וְאִם נָפַל עַל הַדְּלַעַת, גּוֹרְדָהּ וְהִיא טְהוֹרָה:

ו׳
Bartenura

ואלו מטמאים ומכשירים – that they themselves are impure liquids and they defile and make susceptible [to receive ritual defilement] as one..

זובו של זב – as it is written (Leviticus 15:2): “[When any man has] a discharge [issuing from his member,] he is impure.”

ורוקו – (Leviticus 15:8): “If one with a discharge spits [on one who is pure].”

ומימי רגליו – (Leviticus 15:3): “The impurity from [his discharge] shall mean the following –“/"וזאת תהיה טומאתו" – [the word] "וזאת"/and this – to includes urine.

ורביעית דם מן המת – as it is written (Numbers 19: 13): “Whoever touches a corpse, the body of a person [who has died],”/"כל הנוגע במת בנפש האדם" – “the body of a person is a quarter-log of blood, as it is written (Leviticus 17:11): “it is the blood, as life, [that effects expiation]”/"כי הדם הוא בנפש [יכפר]"(note that there is a slight variant in the way the verse is read from what Bartenura writes: "כי הדם הוא הנפש").

ודם נדה – as it is written (Leviticus 15:33): “and concerning her who is in menstrual infirmity”/"והדוה בנדתה" - just as that which flows from her, is impure like her.

שכבת זרע אינה מכשרת – that it is not considered a liquid, and it has the epithet.

דם הנדה אינו מכשיר – a thing that a person with abdominal troubles/piles that he also does not make susceptible [to receive ritual impurity].

דם המת אינו מכשיר – that since he died, his blood has left the category of a liquid. But the Halakha is not according to any one of these Tannaim/teachers, but rather, all of them defile and are susceptible [to receive ritual defilement] according to the first Tanna/teacher [of the Mishnah].

ואלו מטמאים ומכשירים. שהן עצמן משקין טמאים, ומטמאים ומכשירים כאחד:

זובו של זב. דכתיב (שם ט״ו) זובו טמא הוא:

ורוקו. וכי ירוק וגו׳:

ומימי רגליו. וזאת תהיה טומאתו, וזאת, לרבות מימי רגליו:

ורביעית דם מן המת. דכתיב (במדבר י״ט:י״ג) כל הנוגע במת בנפש האדם, ונפש האדם היינו רביעית דם, דכתיב (ויקרא י״ז:י״א) כי הדם הוא הנפש:

ודם הנדה. דכתיב (שם ט״ו) והדוה בנדתה, מה שזב ממנה טמא כמותה:

שכבת זרע אינה מכשרת. שאינה חשובה משקה, דיש לה שם לווי:

דם הנדה אינו מכשיר. מידי דהוה אדם של התחתוניות שגם הוא אינו מכשיר:

דם המת אינו מכשיר. דכיון שמת יצא דמו מתורת משקה. ולית הלכה כחד מהנך תנאי, אלא כולהו מטמאים ומכשירים כתנא קמא: