Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Machshirin Perek 6 Mishnah 4

מכשירין פרק ו׳ משנה ד׳

4

There are seven liquids: dew, water, wine, oil, blood, milk and bees’ honey. Hornets’ honey does not cause susceptibility to uncleanness and may be eaten.

שִׁבְעָה מַשְׁקִין הֵן. הַטַּל וְהַמַּיִם, הַיַּיִן וְהַשֶּׁמֶן, וְהַדָּם, וְהֶחָלָב, וּדְבַשׁ דְּבוֹרִים. דְּבַשׁ צְרָעִים, טָהוֹר, וּמֻתָּר בַּאֲכִילָה:

ד׳
Bartenura

שבעה משקין הן- because it is stated regarding ritual impurity of foods (Leviticus 11:34): “As to any food that may be eaten, it shall become impure if it came in contact with water,” I have [established] only water, from where [do I learn] to include wine and [olive] oil, and milk and honey and blood and dew? The inference teaches us (Leviticus 11:34): “as to any liquid that may be drunk/וכל משקה אשר ישתה",” and if "וכל משקה"/as to any liquid, I might think, mulberry juice, pomegranate juice and the rest of all the fruit juices, the inference teaches us, “[if it came in contact with] water;” just as water is particular that it lacks an epithet, even wine and [olive] oil and milk and honey and blood and dew, lack an epithet, excluding mulberry juice and pomegranate juice and the rest of fruit juices that have an epithet, but bees honey lacks an epithet, for it is called merely honey. And further, we learned in the Tosefta of [Tractate] Shabbat in chapter 9 (Halakhot 24-28): From where do we learn [in the Torah] that blood is a liquid? As it states (Numbers 23:24): “And drink the blood of the slain.” From where [in the Torah] do we learn that wine is a liquid? As it states (Deuteronomy 32:14): “And foaming grape-blood was your drink.” From where [in the Torah] do we learn that honey is a liquid? As it states (Deuteronomy 32:13): “He fed him honey from the crag.” From where [in the Bible] do we learn that [olive] oil is a liquid? As it states (Isaiah 25:6): “A banquet of rich viands/liquid oils.” From where [in the Bible] do we learn that milk is a liquid? As it states (Judges 4:19): “She opened a skin of milk and gave him some to drink.” From where [in the Bible] do we learn that dew is a liquid? As it states (Judges 6:38): “He squeezed the fleece and wrong out the dew from the fleece, a bowlful of water.” From where [in the Bible] do we learn that the tears of the eye are a liquid? As it states (Psalms 80:6): “Made them drink great measures of tears.” From where [in the Bible] do we learn that the water of the nose is a liquid? As it states (Jeremiah 9:17): “That our eyes may run with tears, our pupils flow with water.”

דבש צרעים טהור (hornets’ honey) – that is not considered a liquid, for it doesn’t defile nor does it make susceptible to receive defilement.

ומותר באכילה – that you should not say that since the hornet is the creeping insect of the fowl and it is impure, the honey that comes from it would also be impure, for you might think that I would say that specifically the honey of bees is included by Scripture to be permitted, for it lacks an epithet, but the honey of hornets which has an epithet would not be permitted, it comes to teach us that the honey of hornets is pure and permitted, because of what they said: the honey of bees is permitted because they bring them into their bodies and they don’t furnish it from their bodies, the honey of hornets also brings them into their bodies but does not furnish it from their bodies.

שבעה משקין הן. לפי שנאמר בטומאת אוכלים (ויקרא י״א:ל״ד) מכל האוכל אשר יאכל אשר יבוא עליו מים יטמא, אין לי אלא מים, מנין לרבות היין והשמן והחלב והדבש והדם והטל, תלמוד לומר וכל משקה אשר ישתה. ואי וכל משקה, יכול מי תותים מי רמונים ושאר כל מי פירות, תלמוד לומר מים, מה מים מיוחדים שאין להם שם לווי, אף היין והשמן והחלב והדבש והדם והטל שאין להם שם לווי, יצאו מי תותים מי רמונים ושאר כל מי פירות שיש להם שם לווי, ודבש דבורים אין לו שם לווי, דדבש סתם אקרי. ועוד שנינו בתוספתא דשבת פרק ט״מנין לדם שהוא משקה, שנאמר (במדבר כ״ג:כ״ד) ודם חללים ישתה. מנין ליין שהוא משקה, שנאמר (דברים ל״ב:י״ד) ודם ענב תשתה חמר. מנין לדבש שהוא משקה, שנאמר (שם) ויניקהו דבש מסלע. מנין לשמן שהוא משקה, שנאמר (ישעיהו כ״ה:ו׳) משתה שמנים. מנין לחלב שהוא משקה, שנאמר (שופטים ד׳:י״ט) ותפתח את נוד החלב ותשקהו. מנין לטל שהוא משקה, שנאמר (שם ז,) וימץ טל מן הגזה מלוא הספל מים. מנין לדמעות העין שהוא משקה, שנאמר (תהילים פ׳:ו׳,) ותשקמו בדמעות שליש. מנין למי האף שהוא משקה, שנאמר (ירמיהו ט׳:י״ז) ועפעפינו יזלו מים:

דבש צרעה טהור. דלא חשיב משקה, ואינו מטמא ואינו מכשיר:

ומותר באכילה. דלא תימא הואיל והצרעה שרץ העוף הוא וטמא, הדבש היוצא ממנו נמי יהא טמא, דסלקא דעתך אמינא דדוקא דבש דבורים רבייה קרא להתירא שאין לו שם לווי, אבל דבש צרעים שיש לו שם לווי לא יהא מותר, קמ״ל דבש צרעה טהור ומותר. דמפני מה אמרו דבש דבורים מותר, מפני שמכניסות אותן לגופן ואינן ממצות אותו מגופן, דבש צרעים נמי מכניסות אותו לגופן ואין ממצות אותו מגופן: