Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Machshirin Perek 2 Mishnah 7

מכשירין פרק ב׳ משנה ז׳

7

If one found [an abandoned] child there: If the majority [of the inhabitants] were non-Jews, it is considered a non-Jew; If the majority were Israelites, it is considered an Israelite; If they were half and half, it is also considered an Israelite. Rabbi Judah says: we must consider the majority of those who abandon their children.

מָצָא בָהּ תִּינוֹק מֻשְׁלָךְ, אִם רֹב נָכְרִים, נָכְרִי. וְאִם רֹב יִשְׂרָאֵל, יִשְׂרָאֵל. מֶחֱצָה לְמֶחֱצָה, יִשְׂרָאֵל. רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר, הוֹלְכִין אַחַר רֹב הַמַּשְׁלִיכִין:

ז׳
Bartenura

אם רוב נכרים – and it is permitted to feed him (i.e., the baby) un-slaughtered carrion and torn animal flesh, forbidden animals and reptiles by hand (see Talmud Ketubot 15b).

ואם רוב ישראל ישראל – and it incumbent [upon them] to restore to him his lost object like an Israelite. And by that change of expression (i.e., that the majority were Israelites), it was intended to add something new and unexpected here that we remove money from the hand of an Israelite that took possession of it, but we don’t say, establish that the money is in his possession from presumption that he had taken possession of it until he provides proof how that he is an Israelite.

מחצה על מחצה ישראל – regarding matters of damages, that if his ox gored the ox of an Israelites, he pays only one-half damages. But he does not pay full damages according to the law that an ox belonging to a heathen that gored the ox of an Israelite, that whether it is an innocent [ox]/תם or a warned/מועד [ox], it pays full damages, for he could say to him: “Bring proof that I am not an Israelite and pays. But to the remainder of all things here is doubt, and we judge him stringently. Whomever killed him, is not killed for him. If he betrothed a woman, she requires a Jewish bill of divorce from doubt. But he is not like a complete Israelite until he ritually immerses for the sake of conversion.

אחרי רוב המשליכין – that is after the heathens and even though they are the minority. And even if there was only one heathen woman there, she is suspected of those who abandon. But the Halakha is not according to Rabbi Yehuda.

אם רוב נכרים נכרי. ומותר להאכילו נבילות וטריפות שקצים ורמשים בידים:

ואם רוב ישראל ישראל. וחייבים להחזיר לו אבידתו כישראל. ורבותא קמ״ל, דמוציאין ממון מיד ישראל שזכה בו, ולא אמרינן אוקי ממונא אחזקתיה שזכה בו עד דמייתי היאך ראיה שהוא ישראל:

מחצה על מחצה ישראל. לענין נזקין, שאם שורו נגח שור של ישראל, משלם חצי נזק בלבד. ואינו משלם נזק שלם כדין שור של נכרי שנגח שור של ישראל, דבין תם בין מועד משלם נזק שלם. דמצי אמר ליה, אייתי ראיה דלאו ישראל אנא ושקול. ולשאר כל הדברים הוי ספק, ודנין בו להחמיר. מי שהרגו, אינו נהרג עליו. קידש אשה, צריכה גט מספק. ואינו כישראל גמור עד שיטבול לשם גירות:

אחר רוב המשליכין. היינו אחר הנכרים ואע״פ שהן מועט. ואפילו לא היתה שם אלא נכרית אחת, היא חשודה להשליך. ואין הלכה כר׳ יהודה: