Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Kilayim Perek 2 Mishnah 10

כלאים פרק ב׳ משנה י׳

10

Whatever there is within a bet rova [which separates different species] is included in the area of a bet rova: the space which vine roots consume, a grave, a rock, [all] count in the measure of a bet rova. [One who wants to sow one type of] grain [in a field of another type] of grain the measure is a bet rova. Vegetables within [a field of other] vegetables the measure is six handbreadths. Vegetables within [a field of] grain, or grain within [a field of] vegetables the measure is a bet rova. Rabbi Eliezer says: vegetables in [a field of] grain the measure is six handbreadths.

כָּל שֶׁהוּא בְתוֹךְ בֵּית רֹבַע, עוֹלֶה בְמִדַּת בֵּית רֹבַע. אֲכִילַת הַגֶּפֶן וְהַקֶּבֶר וְהַסֶּלַע, עוֹלִין בְּמִדַּת בֵּית רֹבַע. תְּבוּאָה בִתְבוּאָה, בֵּית רֹבַע. יָרָק בְּיָרָק, שִׁשָּׁה טְפָחִים. תְּבוּאָה בְיָרָק, יָרָק בִּתְבוּאָה, בֵּית רֹבַע. רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר, יָרָק בִּתְבוּאָה, שִׁשָּׁה טְפָחִים:

י׳
Bartenura

כל שהוא בתוך רובע – as for example, ravines filled with water, for even though they are not appropriate for sowing, they count for the measurement of a Bet Rova/a piece of ground of the capacity of one Rova of seed (i.e., one-quarter of a Kab) to be considered the distance between each and every species.

אכילת הגפן – what the vine seizes and consumes around it, which is in order that it functions, counts for the measurement of a Bet Rova to complete the ten cubits and two-and-one-half handbreadths length by ten cubits width, as we stated above (in Mishnah 9) which is the measurement of a Bet Rova that one must form a partition between each species. And similarly, a grave also counts and similarly a rock, but we are speaking of a rock that is not ten [handbreadths] for if it is ten [handbreadths], it is a partition and separates by itself.

תבואה בתבואה בית רובע -if his field was sown with wheat and he wishes to sow in it barley, he needs to distance it a Bet Rova (i.e., a piece of ground the capacity of one Rova/one-quarter Kab of seed), as long as there won’t be any wheat surrounding the barley from the four directions for there the distance does not benefit until would be open from one direction.

ירק בתבואה בית רובע – and especially when it is quadrangular that we require this, but if he wanted to make one row of vegetables within the field of grain, he makes the length of the row of ten cubits and one-half by a width of six handbreadths for they were more stringent with a quadrangular [plot] than with a row, and this is what we stated in the Jerusalem Talmud.

רבי אליעזר אומר ירק בתבואה ששה טפחים – for he holds that we are not stringent with a quadrangular [plot] more than that of a row. But the Halakha is not according to Rabbi Eliezer.

כל שהוא בתוך בית רובע. כגון נקעים מלאים מים, אף על פי שאינם ראוים לזריעה עולים למדת בית רובע ליחשב הרחק בין מין ומין:

אכילת הגפן. מה שהגפן תופסת ואוכלת סביבותיה, דהיינו כדי עבודתה, עולה למדת בית רובע להשלים עשר אמות וב׳ טפחים ומחצה אורך על עשר אמות רוחב, דאמרינן לעיל שהוא שיעור בית רובע שצריך להפסיק בין מין למין. וכן הקבר נמי עולה. וכן הסלע, ובסלע שאינו גבוה עשרה מיירי דאי גבוה עשרה הוי מחיצה ומפסיק בפני עצמו:

תבואה בתבואה בית רובע. היתה שדהו זרועה חטין ורוצה לזרוע בה שעורים צריך להרחיק בית רובע, ובלבד שלא יהיו חטין מקיפים את השעורים מד׳ רוחות דהתם לא מהניא הרחקה עד שיהא פתוח מרוח אחת:

ירק בתבואה בית רובע. ודוקא במרובע הוא דבעינן הכי, אבל אם רצה לעשות שורה של ירק בתוך שדה של תבואה עושה אורך שורה של עשר אמות ומחצה על רוחב ששה טפחים שהחמירו במרובע טפי מבשורה, והכי אמרינן בירושלמי:

רבי אליעזר אומר ירק בתבואה ששה טפחים. דסבר לא מחמרינן במרובע טפי מבשורה. ואין הלכה כרבי אליעזר: