Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Keilim Perek 28 Mishnah 10

כלים פרק כ"ח משנה י׳

10

A hair-net that one began to make from its upper hem remains pure until its bottom section is finished. If one began from its bottom section, it remains pure until its hem is finished. Its head band is susceptible to uncleanness in itself. Its strings are susceptible to uncleanness because they are connected. A hair-net that is torn becomes pure if it cannot contain the greater part of the hair.

סְבָכָה שֶׁהִתְחִיל בָּהּ מִפִּיהָ, טְהוֹרָה, עַד שֶׁיִּגְמֹר אֶת קוּרְקוּרְתָּהּ. הִתְחִיל בָּהּ מִקּוּרְקוּרְתָּהּ, טְהוֹרָה, עַד שֶׁיִּגְמֹר אֶת פִּיהָ. שָׁבִיס שֶׁלָּהּ, טָמֵא בִפְנֵי עַצְמוֹ. הַחוּטִין שֶׁלָּהּ, טְמֵאִין מִשּׁוּם חִבּוּר. סְבָכָה שֶׁנִּקְרְעָה, אִם אֵינָהּ מְקַבֶּלֶת אֶת רֹב הַשֵּׂעָר, טְהוֹרָה:

י׳
Bartenura

קורקורקתה (lower border of a web) – the hem and the bottom, like the rimmed bottom of the vessels.

עד שיגמור את פיה (until he completes its hem) – its upper rim/hem, that does not descend into defilement until he completes all of its work.

שביס שלה (the band of the net) – from the language of “the bands and the enclosed places.” It is a painting that one makes on the hairnet for beauty. It stands on her forehead and surrounds it from eat to ear. And it is also considered on its own, that it is made to remove it from there, and to place it in another hairnet.

טמאים משום חיבור – that if the hairnet is defiled, all the stings are defiled with it. For it were strings/threads without the hairnet, it would not be susceptible to receive ritual defilement.

אם אינה מקבלת את רוב השער – of the head, it is pure/clean.

קורקורתה. שולים ותחתית, כמו קרקרות הכלים:

עד שיגמור את פיה. שפתה העליונה. שאינה יורדת לטומאה עד שיגמור את כל מלאכתה:

שביס שלה. מלשון השביסים והשהרונים. ציור שעושים על הסבכה לנוי, עומד על מצחה ומקיף מאוזן לאוזן. ובפני עצמו נמי חשיב, שהוא עשוי להסירו משם ולתת אותו בסבכה אחרת:

החוטין שלה. שבהן קושרים הסבכה על הראש:

טמאים משום חיבור. שאם נטמאת הסבכה נטמאו החוטים עמה. דאילו החוטים בלא סבכה לא היו מקבלים טומאה: אם אינה מקבלת את רוב השער של הראש, טהורה: