Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Keilim Perek 20 Mishnah 6

כלים פרק כ׳ משנה ו׳

6

If a sheet that was susceptible to midras uncleanness made into a curtain, it becomes clean from midras uncleanness but it is still susceptible to corpse uncleanness. When does it become insusceptible to [midras] uncleanness? Bet Shammai says: when the loops have been tied to it. . Bet Hillel says: when it has been attached. Rabbi Akiva says: when it has been fixed.

סָדִין שֶׁהוּא טְמֵא מִדְרָס וַעֲשָׂאוֹ וִילוֹן, טָהוֹר מִן הַמִּדְרָס, אֲבָל טָמֵא טְמֵא מֵת. מֵאֵימָתַי הִיא טָהֳרָתוֹ. בֵּית שַׁמַּאי אוֹמְרִים, מִשֶּׁיִּתָּבֵר. בֵּית הִלֵּל אוֹמְרִים, מִשֶּׁיִּקָּשֵׁר. רַבִּי עֲקִיבָא אוֹמֵר, מִשֶּׁיִּקָּבֵעַ:

ו׳
Bartenura

סדין שהוא טמא מדרס – and it is appropriate to be defiled through treading, as it states, but it is not actually defiled through treading. For if so, as it is taught in the concluding section ‘of the Mishnah] “that is susceptible to uncleanness from corpse uncleanness,” let it be taught “but it is impure through contact with treading, as it is taught in the third chapter of Tractate Menahot (הקומץ רבה) [see also Tosefta Tractate Kelim Bava Metzia, Chapter 11, Halakha 9].

ועשאו וילון – a curtain for the opening, or a curtain for a ship. And specifically, when he made it through a change in action, but thought [alone] does not remove it from defilement that it was appropriate for it.

אבל טמא טמא מת – because the sun warms it (see Talmud Betzah 14a) it (i.e., the sheet) is wrapped in its rims periodically, therefore, it is not annulled from the laws of a vessel.

מאימתי טהרתו – that the law of treading is annulled from it.

משיתפר – In the Tosefta it is proven that the School of Shammai (see above, Tractate Kelim Bava Metzia 11:6) requires when it is torn and one fixes it to the measure of the opening, and one sews on it loops/couplings to hang it on a curtain or on a ship. But the School of Hillel states: “when he ties it up” and it doesn’t require tearing. But rather, one he ties on it the loops/couplings in order to suspend them upon them. And there are books that have the reading: “The School of Shammai states from when it is broken,” and that this is the reading, meaning to say, that when he breaks it and tears it in order to sew it to the measure of the opening.

ר' עקיבא אומר משיקבע – from the time that he will hang it on the opening or on the ship. And the Halakha is according to the School of Hillel.

סדין שהוא טמא מדרס. שראוי לטמא מדרס קאמר, ולא שנטמא מדרס ממש. דא״כ אדתני סיפא אבל טמא טמא מת, ליתני אבל טמא מגע מדרס, כדתני בהקומץ רבה:

ועשאו וילון. מסך לפתח, או וילון לספינה. ודוקא שעשה בו שינוי מעשה, אבל מחשבה אינה מוציאתו מידי טומאה שהיו ראוין לה:

אבל טמא טמא מת. מפני שהשמש מתחמם כנגדו ומתעטף בשוליו לפעמים, הלכך לא בטיל מתורת כלי:

מאימתי טהרתו. שבטל תורת מדרס ממנו:

משיתפר. בתוספתא מוכח דבית שמאי בעו שיקרענו ויתקננו למדת הפתח, ויתפור בו לולאות לתלותו במסך או בספינה. ובית הלל דאמרי משיקשור, לא בעו קריעה, אלא משיקשור בו הלולאות כדי לתלותו בהם. ואית ספרים דגרסי, בית שמאי אומרים משיתבר. והיא היא. כלומר משישברוהו ויקרעוהו כדי לתפרו למדת הפתח:

ר׳ עקיבא אומר משיקבע. מעת שיתלה אותו על הפתח או על הספינה. והלכה כבית הלל: