Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Keilim Perek 19 Mishnah 3

כלים פרק י"ט משנה ג׳

3

If a part of a mattress hangs over, it is unclean whatever its length, the words of Rabbi Meir. Rabbi Yose says: only that which is shorter than ten handbreadths. The remnant of a mattress remains unclean if the length is at least seven handbreadths from which a donkey's covering can be made.

מִזְרָן הַיּוֹצֵא מִן הַמִּטָּה, כָּל שֶׁהוּא, דִּבְרֵי רַבִּי מֵאִיר. רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר, עַד עֲשָׂרָה טְפָחִים. שְׁיָרֵי מִזְרָן, שִׁבְעָה טְפָחִים, כְּדֵי לַעֲשׂוֹתוֹ חֶבֶק לַחֲמוֹר:

ג׳
Bartenura

המיזרן (girth, hanging from the bed – a strap of cloth which is wound over the bed to keep the covering in position) – a kind of girdle or woven belt that they tie around the bed in order to attach its joints/links. But sometimes it is too large and it drags and extends beyond the bed.

היוצא מן המטה – and the bed is impure from treading.

כל שהוא – even if it extends outward a few cubits beyond the bed, everything is impure.

ר' יוסי אומר עד עשרה טפחים – it is impure through the defilement of the bed. From ten [handbreadths] and beyond it is pure. And the Halakha is according to Rabbi Yossi.

שיירי מיזרן – a girth that was worn out or torn, whatever that will remain from it, and it will be ritually impure.

שבעה טפחים – for less than this, it is not appropriate for anything and it is not considered a vessel.

חבק (a band with which the saddle or housing of an animal is fastened around its belly) – there are those who explain/interpret , a thick and hard piece of cloth that they place on the donkey when it comes from the road and it is sweating, , in order that it not catch cold when they remove the saddle from it. And there are those who explain, that they place it on the burden of the donkey in order that it not be lost if rains fell upon it.

המיזרן. כמין אזור או אבנט של אריג שכורכים אותו סביב המטה כדי לחבר פרקיה. ופעמים שהוא גדול הרבה ונגרר ויוצא חוץ מן המטה:

היוצא מן המטה. והמטה טמאה מדרס:

כל שהוא. אפילו יוצא כמה אמות חוץ למטה, הכל טמא:

ר׳ יוסי אומר עד עשרה טפחים. טמא בטומאת המטה. מעשרה ולמעלה טהור. והלכה כר׳ יוסי:

שיירי מיזרן. מיזרן שבלה ונקרע, כמה ישתייר ממנו ויהיה טמא:

שבעה טפחים. דבציר מהכי לא חזי למידי ולא חשיב כלי:

חבק. יש מפרשים, בגד עב וקשה שמשימים על החמור כשבא מן הדרך והוא מזיע, כדי שלא יצטנן לאחר שמסירין ממנו האוכף. ויש מפרשים, שמשימים אותו על משאוי החמור כדי שלא יפסד אם ירדו עליו גשמים: