Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Keilim Perek 17 Mishnah 15

כלים פרק י"ז משנה ט"ו

15

If one made a receptacle whatever its size it is susceptible to uncleanness. If one made a couch or a bed whatever its purpose it is susceptible to uncleanness. If one made a wallet from untanned hide or from papyrus it is susceptible to uncleanness. A pomegranate, an acorn and a nut which children hollowed out to measure dust or fashioned them into a pair of scales, are susceptible to uncleanness, since in the case of children an act is valid though an intention is not.

הָעוֹשֶׂה כְלִי קִבּוּל, מִכָּל מָקוֹם, טָמֵא. הָעוֹשֶׂה מִשְׁכָּב וּמוֹשָׁב, מִכָּל מָקוֹם, טָמֵא. הָעוֹשֶׂה כִיס מֵעוֹר הַמַּצָּה, מִן הַנְּיָר, טָמֵא. הָרִמּוֹן, הָאַלּוֹן, וְהָאֱגוֹז, שֶׁחֲקָקוּם הַתִּינוֹקוֹת לָמֹד בָּהֶם אֶת הֶעָפָר אוֹ שֶׁהִתְקִינוּם לְכַף מֹאזְנַיִם, טָמֵא, שֶׁיֶּשׁ לָהֶם מַעֲשֶׂה וְאֵין לָהֶם מַחֲשָׁבָה:

ט"ו
Bartenura

העושה כלי קבול מכל מקום – and even if he did not make it, it is worthy to receive [ritual defilement] other than something.

משכב ומושב (surface designated for lying and sitting) – for sitting a little bit, as for example, that he was leaning or suspended upon it.

מעור המצה (from an untanned hide) – that it was not pickled nor its hides dressed with flour, nor tanned [with gall-nut].

ומן הנייר – that is made from grasses.

דיש להן מעשה – since they hollowed them out [to shape a vessel].

ואין להם מחשבה (they lack the capacity to effect intention) – if they thought to fashion the dirt as it fashioned on is own, but they didn’t do any work, their intention does not bring them to ritual defilement.

העושה כלי קבול מכל מקום. ואפילו לא עשאו ראוי לקבל אלא משהו:

משכב ומושב מכל מקום. לישיבה מועטת. כגון שהיה נשען, או נתלה בו:

מעור המצה. דלא מליח ולא קמיח ולא עפיץ:

ומן הנייר. העשוי מעשבים:

שיש להן מעשה. כיון שחקקום:

ואין להם מחשבה. אם חשבו למוד בהן עפר כמות שהן חקוקים מאליהן ולא עשו בהן מלאכה, אין מחשבתן מביאתן לידי טומאה: