Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Keilim Perek 16 Mishnah 4

כלים פרק ט"ז משנה ד׳

4

When do leather vessels become susceptible to impurity?A leather pouch, as soon as its hem has been stitched, its rough ends trimmed and its straps sewn on. Rabbi Judah says: so soon as its ears have been sewn on. A leather apron [becomes susceptible to impurity] as soon as its hem has been stitched, its rough end trimmed and its strings sewn on. Rabbi Judah says: as soon as its loops have been sewn on. A leather bed cover [becomes susceptible] as soon as its hem has been stitched and its rough ends trimmed. Rabbi Judah says: as soon as its straps have been sewn on. A leather cushion or mattress [becomes susceptible] as soon as its hem has been stitched and its rough ends trimmed. Rabbi Judah says: as it has been sew up and less than five handbreadths remained open.

כְּלֵי עוֹר, מֵאֵימָתַי מְקַבְּלִין טֻמְאָה. הַתּוּרְמֵל, מִשֶּׁיַּחְסֹם וִיקַנֵּב וְיַעֲשֶׂה קִיחוֹתָיו. רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר, מִשֶּׁיַּעֲשֶׂה אֶת אָזְנָיו. סְקֹרְטְיָא, מִשֶּׁיַּחְסֹם וִיקַנֵּב וְיַעֲשֶׂה אֶת צִיצָתָהּ. רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר, מִשֶּׁיַּעֲשֶׂה אֶת טַבְּעוֹתֶיהָ. קָטָבוֹלְיָא, מִשֶּׁיַּחְסֹם וִיקַנֵּב. רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר, מִשֶּׁיַּעֲשֶׂה אֶת קִיחוֹתֶיהָ. הַכַּר וְהַכֶּסֶת שֶׁל עוֹר, מִשֶּׁיַּחְסֹם וִיקַנֵּב. רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר, מִשֶּׁיִּתְפְּרֵם וִישַׁיֵּר בָּהֶם פָּחוֹת מֵחֲמִשָּׁה טְפָחִים:

ד׳
Bartenura

תורמל ([leather] bag) – a large leather pouch/bag that the shepherd places food and all things. And it is similar to it, but not the shepherd with his sack/bag.

קיחותיו (shepherd’s bag) – its rims, like kinds of small ears/handles surrounding the leather bag, and he puts into those handles ropes that they close it with.

סקורטיא (leather coat, apron, table cover) – leather that the tanners wear at the time of their work.

ציציתה (show-fringe) – like a kind of ritual fringes/Tzitzit of a Tallit/prayer shawl. So, we make the threads on its corners to tie attach them. But Maimonides explained, that סקורטיא, is leather that we eat upon, and its show-fringes is in the middle of the leather that we place upon it a foil/plate of metal for adornment, the language of the golden front plate (ציץ הזהב), which is a foil/plate of gold.

טבעותיה – a copper or iron ring that they place on the edge of the leather coat.

קטבליא (leather curtain, spread, cover – hide spread over the bed frame) – leather that they spread over the bed. And they call it NATAH in Arabic. And flat leather vessels are susceptible to receive ritual defilement from the Rabbis alone, like flat wooden utensils, and their law is similar in that they are not susceptible to receive ritual defilement from Torah, but rather from the Rabbis in all of the rest of the defilements except for the uncleanness caused by an unclean person lying o an object and the uncleanness caused by an unclean person’s sitting (i.e., the unclean seat) which ae made uncleanness by lying and uncleanness by sitting from the Torah when they are designated for this.

הכר והכסת – a mattress is smaller than a cushion, and is made to place under their heads. But the cushion [is made to be placed] underneath all of his body.

פחות מחמשה טפחים – they leave over/reserve because of the opening to bring in from there the hackled wool/lint/soft spongy substance to fill the mattress and the cushion.

תורמל. כיס של עור גדול, שהרועה נותן בו מזונות וכל דבר. ודומה לו, ולא הרועה בתרמילו:

קיחותיו. מסגרותיו, כמין אזנים קטנות סביבות התורמל, ומכניסים באותן אזנים חבלים שסוגרים אותו:

סקורטיא. עור שלובשים העבדנים בשעת מלאכתן:

ציצתה. כעין ציצית של טלית, כך עושין לה פתילים על כנפים לקשרם בהן. ורמב״ם פירש, סקורטיא עור שאוכלים עליו, וציציתה. הוא אמצע העור שנותנים בו טס של מתכת לנוי, לשון ציץ הזהב, שהוא טס של זהב:

טבעותיה. טבעת נחשת או ברזל שנותנים בקצה הסקורטיא:

קטבוליא. עור שמציעים על גבי מטה. וקורים לו בערבי נט״ע, ופשוטי כלי עור מקבלים טומאה מדרבנן בלבד, כפשוטי כלי עץ, ודינן בזה שוה שאין מקבלים טומאה מדאורייתא אלא מדרבנן בכל שאר טומאות, חוץ ממשכב ומושב שהן נעשים משכב ומושב מדאורייתא כשהן מיוחדים לכך:

הכר והכסת. כר קטן מכסת, ועשוי להניח תחת מראשותיו. וכסת תחת כל גופו:

פחות מחמשה טפחים. משיירים משום פתח להכניס משם המוך למלאות הכר והכסת: