Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Horayos Perek 3 Mishnah 6

הוריות פרק ג׳ משנה ו׳

6

Any mitzva that is more frequent than another mitzva precedes that other mitzva if the opportunity to fulfill one of them coincides with an opportunity to fulfill the other. And anyone who is more sanctified than another precedes that other person. If the bull of the anointed priest and the bull of the congregation, which are brought for absence of awareness of the matter, are pending, the bull of the anointed priest precedes the bull of the congregation in all its actions, i.e., its sacrificial rites.

כָּל הַתָּדִיר מֵחֲבֵרוֹ, קוֹדֵם אֶת חֲבֵרוֹ. וְכָל הַמְקֻדָּשׁ מֵחֲבֵרוֹ, קוֹדֵם אֶת חֲבֵרוֹ. פַּר הַמָּשִׁיחַ וּפַר הָעֵדָה עוֹמְדִים, פַּר הַמָּשִׁיחַ קוֹדֵם לְפַר הָעֵדָה בְּכָל מַעֲשָׂיו:

ו׳
Bartenura

התדיר מחבירו הוא קודם – as Scripture states (Numbers 28:23): “You shall present these in addition to the morning portion of the regular burnt offering.” For since it is written, “the morning portion of the regular burnt offering,” why does it mention “the regular burnt offering?” But, because the All-Merciful stated – because it is more frequent, it precedes it in the first part [of the verse].

וכל המקודש מחבירו וכו' – for so we find with the Kohen as it is written concerning him (Leviticus 21:8): “and you must treat them as holy,[since they offer the food of your God; they shall be holy to you, for I the LORD who sanctify you am holy],” and we say to open first [with the Torah reading] and to bless first (with the invitation to the group to recite the Birkat HaMazon/Blessing after the Meals) and to take the first nice portion.

פר משיח קודם – for since the anointed bull atones and the community atones, and it is by law that what atones comes prior to that which obtains atonement. And similarly, Scripture states (Leviticus 16:17): “When he has made expiation for himself and his household”, and afterwards,“for the whole congregation of Israel.”

התדיר מחבירו הוא קודם. דאמר קרא (במדבר כ״ח:כ״ג) מלבד עולת הבוקר אשר לעולת התמיד. מכדי כתיב עולת הבוקר, אשר לעולת התמיד למה לי, אלא אמר רחמנא האי משום דתדיר, קדים ברישא:

וכל המקודש מחבירו וכו׳ דהכי אשכחן בכהן, דכתיב ביה וקדשתו, ואמרינן לפתוח ראשון ולברך ראשון וליטול מנה יפה ראשון:

פר משיח קודם. הואיל ומשיח מכפר ועדה מתכפרת, בדין הוא שיקדים מכפר למתכפר. וכן הוא אומר (ויקרא ט״ז:י״ז) וכפר בעדו ובעד ביתו, ואח״כ ובעד כל קהל ישראל: