Mishnayos Gittin Perek 5 Mishnah 1
Change text layout:
גיטין פרק ה׳ משנה א׳
The court appraises land of superior quality [iddit] for payment to injured parties. And a creditor collects his debt from the debtor’s intermediate-quality land. And payment of a woman’s marriage contract is collected from her husband’s inferior-quality land. Rabbi Meir says: Payment of a woman’s marriage contract is also collected from intermediate-quality land.
הַנִּזָּקִין שָׁמִין לָהֶם בְּעִדִּית וּבַעַל חוֹב בְּבֵינוֹנִית, וּכְתֻבַּת אִשָּׁה בְּזִבּוּרִית. רַבִּי מֵאִיר אוֹמֵר, אַף כְּתֻבַּת אִשָּׁה בְּבֵינוֹנִית:
Bartenura
הניזקין שמין להם בעידית. אע״ג דמדאורייתא היא, דכתיב (שמות כ״ב:ד׳) מיטב שדהו ומיטב כרמו ישלם, האי תנא סבר דמיטב שדהו דניזק קאמר קרא, ומפני תקון העולם אמרו חכמים שישלם המזיק מעידית שבנכסיו, אע״פ שהם טובים מעידית של ניזק, כדי שיהו נזהרים מלהזיק:
ובעל חוב בבינונית. דמדאורייתא לא גבי אלא מזיבורית, דכתיב (דברים כ״ד:י״א) והאיש אשר אתה נושה בו יוציא אליך את העבוט החוצה, ואין דרכו של אדם להוציא אלא הפחות שבנכסיו, ומפני תקון העולם אמרו בעל חוב בבינונית, כדי שלא תנעול דלת בפני לווין:
וכתובת אשה בזבורית. דליכא למיחש בה לנעילת דלת. דיותר ממה שהאיש רוצה לישא, אשה רוצה להנשא:
ר״מ אומר כו׳ ואין הלכה כרבי מאיר:
הניזקין שמין להם בעידית – Even though that it is from Torah, as it is written (Exodus 22:4): “[When a man lets his lifestock loose to graze in another’s land, and so allows a field or a vineyard to be grazed bare,] he must make restitution (from the best) for the impairment of that field or vineyard.” This Tanna [of our Mishnah] thinks that it is the best field of the one who suffered damage that is spoken of in the Biblical verse, but for the sake of the social order, the Sages said that the one who caused the damage should pay from the best of his property, even if they (i.e., his properties) are better than the best of the one who suffered the damage, in order that we should be careful from causing damage.
ובעל חוב בבינונית – that from the Torah he does not collect other than from the lowest quality land of the estate, as it is written (Deuteronomy 24:11): “[You must remain outside,] while the man to whom you made the loan brings the pledge out to you.” But it is not the manner of a person to bring out other than the worst of his possessions, but for the sake of the social order, they [i.e., the Sages] said that the borrower pays with his middle-range [property, in order that we not shut the door to borrowers.
וכתובת אשה בזבורית – for we do not suspect her to shut the door, for more than a man wants to marry, a woman wants to be married.
ר"מ אומר כו'- The Halakha is not according to Rabbi Meir.