Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Eduyos Perek 8 Mishnah 1

עדיות פרק ח׳ משנה א׳

1

Rabbi Joshua ben. Bathyra testified concerning the blood of carcasses that it was pure. Rabbi Shimon ben Bathyra testified concerning the ashes of purification, that if a defiled person had touched part of them he had defiled the whole of them. Rabbi Akiva added in regard to the fine flour, the incense, the frankincense, and the coals, that if a tevul yom had touched part of them he had made the whole of them unfit.

הֵעִיד רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן בְּתֵירָא עַל דַּם נְבֵלוֹת שֶׁהוּא טָהוֹר. הֵעִיד רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן בְּתֵירָא עַל אֵפֶר חַטָּאת שֶׁנָּגַע טָמֵא בְמִקְצָתוֹ, שֶׁטִּמֵּא אֶת כֻּלּוֹ. הוֹסִיף רַבִּי עֲקִיבָא, עַל הַסֹּלֶת וְעַל הַקְּטֹרֶת וְהַלְּבוֹנָה וְהַגֶּחָלִים שֶׁנָּגַע טְבוּל יוֹם בְּמִקְצָתָם, שֶׁפָּסַל אֶת כֻּלָּם:

א׳
Bartenura

העיד רבי יהושע על דם נבילות שהוא טהור – from being made impure like a carrion in an olive’s bulk, and it defiles with a quarter [of a log]. For you do not have anything whose blood will become defiled like its skin other than for a reptile alone. And above [at the beginning of Chapter 5 of Tractate Eduyot] where it is taught in the Mishnah: that the blood of carrion – the School of Shammai declares clean and the School of Hillel declares unclean, but not like the carrion which defiles through an olive’s bulk, but through a quarter [of a log].

שנגע טמא במקצתו שטימא את כולו – they made a preference with Holy things and with the ashes of the sin-offering, for even thouh they themselves are divided if we place them within one utensil and comes in contact with something that defiles holy things in part, all were defiled, for the utensil combines them to be considered as if they are one body, and support is brought for it from the Biblical verse, as it is written (Numbers 7:14,20,26,32,38,44,50,56,62,68,74,80): “One gold ladle of 10 shekels, filled with incense,” as the Biblical verse made all of what is in one ladle.

הוסיף ר' עקיבא – for whereas from the testimony of Rabbi Shimon ben Beterah, we did not hear other than on that which is impure, and Rabbi Akiva came and added that even one who immersed himself on that day – but is not completely pure until sunset which does not defile but is invalid alone, if it came comes in contact with part of it, it invalidates all of it. And Maimonides explained, that from the testimony of Rabbi Shimon, we did not hear that it combines other than a utensil that has an inside [receptacle] but a vessel that does not have an inside [receptacle], we did not hear that it combines, but Rabbi Akiva came and added that even sifted fine flour and incense and frankincense and coals that are not within the utensil, but are collected and placed on a board or plank which has no inside [receptacle], they are considered as if placed within the utensil, and are made as if they are one substance.

והגחלים – those that the High Priest on Yom Kippur takes out in a pan, if a person who immersed himself on that day – but is not completely pure until sunset touched part of them, all of them are made in valid, and a preference was made with them, for the coals are not receptacles for defilement.

העיד רבי יהושע על דם נבילות שהוא טהור. מלטמא כנבילה בכזית. אבל מטמא ברביעית. שאין לך דבר שיטמא דמו כבשרו אלא השרץ בלבד. ולעיל [ריש פרק ה׳] דתנן דם נבלות בית שמאי מטהרין, לגמרי היו בית שמאי מטהרים. ובית הלל מטמאין, אבל לא כנבילה שמטמא בכזית, אלא ברביעית:

שנגע טמא במקצתו שטימא את כולו. מעלה עשו בקודש ובאפר חטאת, שאע״פ שהם גופים חלוקים אם מונחים בתוך כלי אחד ונגע דבר שהוא מטמא לקודש במקצתן, נטמאו כולן, שהכלי מצרפן להחשיבן כאילו הן גוף אחד. ואסמכוה אקרא דכתיב (במדבר ז׳) כף אחת עשרה זהב מלאה קטורת, הכתוב עשה לכל מה שבכף אחת:

הוסיף ר׳ עקיבא. דאילו מעדותו של ר׳ שמעון בן בתירא לא שמענו אלא על הטמא, ובא רבי עקיבא והוסיף אפילו טבול יום שאינו מטמא אלא פוסל בלבד, אם נגע במקצתן פסל את כולן. ורמב״ם פירש, דמעדותו של ר׳ שמעון לא שמענו שמצרף אלא כלי שיש לו תוך, אבל כלי שאין לו תוך לא שמענו שמצרף, ובא ר׳ עקיבא והוסיף שאפילו סולת וקטורת ולבונה וגחלים שאינן בתוך כלי, אלא צבורים ומונחים על לוח או דף שאין לו תוך, הרי הן כאילו מונחים בתוך כלי, ונעשים כאילו הן גוף אחד:

והגחלים. אותן שכהן גדול חותה במחתה ביום הכיפורים. אם נגע טבול יום במקצתן, נפסלו כולן. ומעלה עשו בהן. שאין הגחלים בני קבולי טומאה: