Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Eduyos Perek 7 Mishnah 7

עדיות פרק ז׳ משנה ז׳

7

They testified concerning the boards of bakers, that they are impure (they can receive impurity), whereas Rabbi Eliezer declares them pure (unable to receive impurity). They testified concerning an oven which was cut into rings and sand was put between the rings that it is impure (can receive impurity), whereas Rabbi Eliezer declares it pure (unable to receive impurity). They testified that the year may be intercalated throughout the whole of Adar, whereas they used to say: only until Purim. They testified that the year may be intercalated conditionally. There was such a case with Rabban Gamaliel who went to receive permission from the governor in Syria and he delayed in coming back; and they intercalated the year on condition that rabban gamaliel should approve; and when he came back he said: I approve, and the year was intercalated.

הֵם הֵעִידוּ עַל אֲרוּכוֹת שֶׁל נַחְתּוֹמִים, שֶׁהֵן טְמֵאוֹת. שֶׁרַבִּי אֱלִיעֶזֶר מְטַהֵר. הֵם הֵעִידוּ עַל תַּנּוּר שֶׁחִתְּכוֹ חֻלְיוֹת וְנָתַן חֹל בֵּין חֻלְיָא לְחֻלְיָא, שֶׁהוּא טָמֵא. שֶׁרַבִּי אֱלִיעֶזֶר מְטַהֵר. הֵם הֵעִידוּ שֶׁמְּעַבְּרִין אֶת הַשָּׁנָה בְּכָל אֲדָר. שֶׁהָיוּ אוֹמְרִים עַד הַפּוּרִים. הֵם הֵעִידוּ שֶׁמְּעַבְּרִים אֶת הַשָּׁנָה עַל תְּנָאי. וּמַעֲשֶׂה בְרַבָּן גַּמְלִיאֵל שֶׁהָלַךְ לִטֹּל רְשׁוּת מֵהֶגְמוֹן בְּסוּרְיָא וְשָׁהָה לָבֹא, וְעִבְּרוּ אֶת הַשָּׁנָה עַל תְּנַאי לִכְשֶׁיִּרְצֶה רַבָּן גַּמְלִיאֵל, וּכְשֶׁבָּא אָמַר רוֹצֶה אָנִי, וְנִמְצֵאת הַשָּׁנָה מְעֻבָּרֶת:

ז׳
Bartenura

ארוכות של נחתומים (this section of the Mishnah is also taught in Tractate Kelim, Chapter 15, Mishnah 2) – flat wooden utensils that bakers arrange there loaves of bread at the time when they make bread. Long-ranging boards like to work the dough.

שהן טמאות – According to the Rabbis, for assuming that from the Torah, flat wooden utensils do not receive defilement,, the Rabbis decreed upon them, as is brought in Tractate Kelim, Chapter 2 (Mishnah 1).

שר' אליעזר מטהר (see Tractate Kelim, Chapter 10, Mishnah 5) – that he held that they are not considered utensils at all, and even if they are not like flat wooden utensils. But the Halakha is not according to Rabbi Eliezer.

שחתכו חוליות – they cut up the burned clay of the oven by its width into tiles and placed one tile on top of another, and placed sand in-between each tile, and plastered it with plaster/mud and made of it a paste of plaster surrounding its matting to guard its heat in the manner that people do for ovens.

שרבי אליעזר מטהר – for since there is sand between the cracks, it is similar to as if it’s broken. And the Sages defile it for the plaster makes it all as one, and attaches the slits, even though there is sand between each tile. But the Halakha is not according to Rabbi Eliezer (Note: This dispute is the source text for the famous debate of the Oven of Akhnai found in Tractate Bava Metzia 59a).

שמעברין את השנה בכל אדר – until the twenty-ninth of Adar, there is time for the Jewish court to state that it is a leap year, and that the next month is the Second Adar, but on the thirtieth day of Adar, one cannot intercalate the year, since it is appropriate to establish [the month of] Nisan, in the chapter of Tractate Pesahim 56a – “In the place where the practice existed” (chapter 4).

על תנאי – if the President [of the Sanhedrin} wishes that it would be intercalated and if not, it would not be intercalated.

ארוכות של נחתומים. פשוטי כלי עץ שהנחתומים עורכים שם ככרות של לחם בשעה שעושין הפת. ארוכות, כמו ערוכות:

שהן טמאות. מדרבנן דנהי דמן התורה פשוטי כלי עץ אין מקבלין טומאה, רבנן גזור עליהו, כדמוכח במסכת כלים פרק ב׳:

שר׳ אליעזר מטהר. דסבר לא חשיבי כלים כלל, ואפילו כפשוטי כלי עץ לא הוו. ואין הלכה כרבי אליעזר:

שחתכו חוליות. שחתכו לתנור ברחבו לחוליות והניח חוליא על גבי חוליא ונתן חול בין חוליא לחוליא וטח אותו בטיט ועשה לו טפילה של טיט סביב לעבותו לשמור חומו כדרך שעושים לתנורים:

שר׳ אליעזר מטהר. דכיון דיש חול בין הסדקין, כשבור דמי. וחכמים מטמאים, שהטפילה עושה את כולו אחד ומחברת את הסדקים, ואע״פ שיש חול בין חוליא לחוליא. ואין הלכה כרבי אליעזר:

שמעברין את השנה בכל אדר. עד כ״ט באדר יש זמן לב״ד לומר מעוברת השנה, והחודש הבא הוא אדר שני. אבל ביום שלשים לאדר אין יכולים לעבר את השנה, הואיל וראוי לקבעו ניסן. כמפורש בפסחים פרק מקום שנהגו (פסחים דף נ״ו):

על תנאי. אם ירצה הנשיא תהיה מעוברת ואם לאו לא תהיה מעוברת: