Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Eduyos Perek 6 Mishnah 1

עדיות פרק ו׳ משנה א׳

1

Rabbi Judah ben Bava testified concerning five things:That women who are minors are made to declare an annulment of their marriage; That a woman is allowed to re-marry on the evidence of one witness; That a rooster was stoned in Jerusalem because it had killed a human being; And about wine forty days old, that it was used as a libation on the altar; And about the morning tamid offering, that it is offered at the fourth hour.

רַבִּי יְהוּדָה בֶּן בָּבָא הֵעִיד חֲמִשָּׁה דְבָרִים. שֶׁמְּמָאֲנִים אֶת הַקְּטַנּוֹת, וְשֶׁמַּשִּׂיאִין אֶת הָאִשָּׁה עַל פִּי עֵד אֶחָד, וְשֶׁנִּסְקַל תַּרְנְגוֹל בִּירוּשָׁלַיִם עַל שֶׁהָרַג אֶת הַנֶּפֶשׁ, וְעַל הַיַּיִן בֶּן אַרְבָּעִים יוֹם שֶׁנִּתְנַסֵּךְ עַל גַּב הַמִּזְבֵּחַ, וְעַל תָּמִיד שֶׁל שַׁחַר שֶׁקָּרַב בְּאַרְבַּע שָׁעוֹת:

א׳
Bartenura

רבי יהודה בן בבא העיד. שממאנים את הקטנות – such as the case of two brothers who are married to two orphan sisters, one older and one younger. The husband of the older one died and she is now found in need of a levir, the husband of the younger, and we override her interdependence of a childless widow [the younger] and her late husband’s brother, the levirate relation, and prohibit her upon him for the marriage of the younger woman is seen as valueless. We teach the younger woman that she should refuse him for the her refusal uproots her first marriage, and then he is permitted to marry the older wife of the brother who died without issue, and similarly if there is another, in a similar manner, in Tractate Yevamot, Chapter “The House of Shammai” (Chapter 13, Mishnah 7).

ומשיאין את האשה – whose husband went to abroad and only one witnesses came and said trhat he died, we allow her to [re]marry on his word.

ושנסקל תרנגול שהרג את הנפש – that perorated the brain of a baby and even though it is written (Exodus 22:28): “When an ox gores [a man or a woman...],” both an ox and cattle, beasts and birds are included, for every place where it says, “ox,” we learn (Deuteronomy 5:14): “[but the seventh day is a sabbath of the LORD your God; you shall not do any work] – you, your son, or your daughter, your male or female slave, your ox or your ass, or any of your cattle…” from [the law of] Shabbat. Just as further on, the same law applies to all cattle, beasts and birds, even here the same law applies to all cattle, beasts and birds.

ועל יין בן ארבעים יום – but prior to this, it is invalid, for it is wine from its vat.

שקרב בארבע שעות – that one time during the days of the Grecian kingdom, they did not have lambs to sacrifice the daily whole burnt offering until the Holy One, blessed be He enlightened their eyes and they found two lambs which passed examination in the chamber of the lambs, and they offered the daily whole burnt offering of the morning at the fourth hour of the day.

רבי יהודה בן בבא העיד. שממאנים את הקטנות. כגון שני אחים נשואים שתי אחיות יתומות, אחת גדולה ואחת קטנה, מת בעלה של גדולה ונמצאת זקוקה ליבם בעל הקטנה, ודוחה זיקתה את נשואי אחותה הקטנה ואוסרתה עליו, שאין נישואי קטנה כלום, מלמדים את הקטנה שתמאן בו, ומיאון עוקר נשואים הראשונים, ומותר ליבם הגדולה. וכן יש אחרת כיוצא בזו במסכת יבמות פרק בית שמאי:

ושמשיאין את האשה. שהלך בעלה למדינת הים ובא עד אחד בלבד ואמר שמת, משיאין אותה על פיו:

ושנסקל תרנגול שהרג את הנפש. שנקר מוחו של תינוק. ואע״ג דכי יגח שור כתיב, אחד שור ואחד כל בהמה חיה ועוף, שכל מקום שנאמר שור אנו למדין שור שור משבת, מה להלן הוא הדין לכל בהמה חיה ועוף, אף כאן הוא הדין לכל בהמה חיה ועוף:

ועל היין בן ארבעים יום. ומקמי הכי פסול, דהוה ליה יין מגתו:

שקרב בארבע שעות. שפעם אחת בימי מלכות יון לא היו להם כבשים לתמידין ונשתהו להקריב התמיד, עד שהאיר הקב״ה את עיניהם ומצאו שני טלאים מבוקרים בלשכת הטלאים, והקריבו תמיד של שחר בארבע שעות ביום: