Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Eduyos Perek 4 Mishnah 12

עדיות פרק ד׳ משנה י"ב

12

A man who was set beneath the gap: Beth Shammai says: he does not cause the impurity to pass over. But Beth Hillel says: a man is hollow, and the upper side causes the impurity to pass over.

אָדָם שֶׁהוּא נָתוּן תַּחַת הַסֶּדֶק, בֵּית שַׁמַּאי אוֹמְרִים, אֵינוֹ מֵבִיא אֶת הַטֻּמְאָה. וּבֵית הִלֵּל אוֹמְרִים, אָדָם חָלוּל הוּא, וְהַצַּד הָעֶלְיוֹן מֵבִיא אֶת הַטֻּמְאָה:

י"ב
Bartenura

אדם שהוא נתון תחת הסדק (this Mishnah is also taught in Tractate Ohalot, Chapter 11, Mishnah 3) – a covered place in front of the house (excedra) whose ceiling was split and divided into two and utensils from one side and defilement from the other side. The utensils are ritually pure, as the air of [the split] interrupts and causes that the defilement doesn’t pass to the second side, and if a person was put there I in the ground on the floor of the covered place in front of the house, opposite the split.

ב"ש אומרים אינו מביא את הטומאה – he doesn’t bring the ritual defilement other than something that has an open space of a hand-breadth.

וב"ה אמרים אדם חלול הוא – and even though his intestines are inside are inside him, the hallow that is within his body is considered as hallow one-handbreadth.

אדם שהוא נתון תחת הסדק. אכסדרה שנסדקה תקרתה ונחלקה לשנים, וכלים מצד זה וטומאה מצד זה, הכלים טהורים, שאויר הסדק מפסיק וגורם שאין הטומאה עוברת לצד השני. ואם אדם נתון שם בארץ ברצפת האכסדרה כנגד הסדק:

בית שמאי אומרים אינו מביא את הטומאה. שאין מביא את הטומאה אלא דבר שיש בו חלל טפח:

ובית הלל אומרים אדם חלול הוא. ואע״פ שבני מעיו בתוכו, חלל שבתוך הגוף חשיב חלל טפח: