Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Bechoros Perek 6 Mishnah 11

בכורות פרק ו׳ משנה י"א

11

In the case of the tail of a calf that does not reach the leg joint [la’arkov], the Sages said: It is a blemish, because all growth of calves is in this manner:As long as they grow, their tails are extended beneath the leg joint. Which is the leg joint about which the Sages spoke? Rabbi Ḥanina ben Antigonus says: They are referring to the leg joint that is in the middle of the thigh. For these blemishes enumerated in the previous mishnayot, one slaughters the firstborn outside the Temple and disqualified consecrated animals may be redeemed on their account.

זְנַב הָעֶגֶל שֶׁאֵינָהּ מַגַּעַת לָעַרְקוֹב, אָמְרוּ חֲכָמִים, כָּל מַרְבִּית הָעֲגָלִים כֵּן, כָּל זְמַן שֶׁהֵן מַגְדִּילִין הֵם נִמְתָּחוֹת. לְאֵיזֶה עַרְקוֹב אָמְרוּ, רַבִּי חֲנִינָא בֶּן אַנְטִיגְנוֹס אוֹמֵר, לָעַרְקוֹב שֶׁבְּאֶמְצַע הַיָּרֵךְ. עַל אֵלּוּ מוּמִין שׁוֹחֲטִין אֶת הַבְּכוֹר, וּפְסוּלֵי הַמֻּקְדָּשִׁין נִפְדִּין עֲלֵיהֶן:

י"א
Bartenura

ערקוב (the inner part of the knee/inner angle of the joint which unites the thigh and the leg of the animal) – to the upper tie which is the place of the connection of the thigh with the foreleg. But corresponding to it in a camel it is recognized that it has corresponding to this upper leg from under the hip-bone to the ankle (i.e., the knee and the surrounding parts), this bone protrudes outward.

כל מרבית העגלים כן (through the whole period of growth of calves it is so) – all of the growth of calves and their custom – is that their tails reach the inner part of the knee [therefore, less than this it is a blemish], and when they are grown up, they (i.e., the tails) extend/stretch below.

שבאמצע הירך – this is the upper joints/hams of the knee that I explained which correspond to that of a known camel.

על אלו מומין שוחטין את הבכור – even though it is taught in the beginning of our chapter (see Mishnah 1 of this chapter), “on account of these blemishes they slaughter the firstling,” it returns and teaches it again here, because it is taught three, it adds, etc. and they said to him: we did not hear of these” (see Mishnah 8 of this chapter), he reviewed them and generalized them to state that even on these blemishes, they slaughter [the firstling].

לערקוב. לקשר העליון שהוא מקום חבור הירך עם השוק. וכנגדו בגמל ניכר שיש לו כנגד ארכובה עליונה זו עצם בולט לחוץ:

כל מרבית העגלים כן. כל תרבות עגלים ומנהגן שיהא זנבן מגיע לערקוב [הלכך בציר מהכי הוי מומא], וכשהן גדילות נמתחות עד למטה:

שבאמצע הירך. הוא הקפיץ העליון שפירשתי דכנגדו בגמל ניכר:

על אלו מומין שוחטין את הבכור. אע״ג דתנן בריש פירקין על אלו מומין שוחטין את הבכור, הדר תנייה הכא. משום דתנן שלשה הוסיף וכו׳ ואמרו לו לא שמענו את אלו, הדר וכללינהו לומר שאף על אלו מומין שוחטים: