Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Bava Basra Perek 1 Mishnah 3

בבא בתרא פרק א׳ משנה ג׳

3

With regard to one who surrounds another on three sides, that is, he owns parcels of land on three sides of the other person’s field, and he built a partition on the first, the second, and the third sides, the court does not obligate the neighbor who owns the inner field to contribute to the construction of the partition if he does not wish to do so. Rabbi Yosei says: If he arose and built a partition on the fourth side of the field, the court imposes upon the owner of the inner field the responsibility to pay his share for all of the partitions.

הַמַּקִּיף אֶת חֲבֵרוֹ מִשְּׁלשׁ רוּחוֹתָיו, וְגָדַר אֶת הָרִאשׁוֹנָה וְאֶת הַשְּׁנִיָּה וְאֶת הַשְּׁלִישִׁית, אֵין מְחַיְּבִין אוֹתוֹ. רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר, אִם עָמַד וְגָדַר אֶת הָרְבִיעִית, מְגַלְגְּלִין עָלָיו אֶת הַכֹּל:

ג׳
Bartenura

אין מחייבין אותו – for it doesn’t benefit him at all, for his land is still open. But, if he (i.e., the other partner) fenced in the fourth side, for now, it absolutely benefits him, we require him to pay one-half the cost of the purchase at the cheapest rate. But not half of his outlay, for he says to him: For me it is enough for me with a partition of reeds, and I don’t need an outlay of a stone fence.”

מגלגלין עליו את הכל – one-half of his outlay according to what he fenced in. And there is the difference between the first Tanna/teacher and Rabbi Yosi. And the Halakha is according to Rabbi Yosi. And we don’t have to say if he himself is the one who fenced in the fourth side, for he revealed his intention that he is pleased with what his fellow fenced in that we make him bear the expenses for the fencing in of everything, and he pays his fellow half of his outlays.

אין מחייבין אותו. דהא לא אהני ליה מידי, שעדיין קרקע שלו פתוחה. אבל אם גדר את הרביעית, דהשתא ודאי אהני ליה, מחייבין אותו לשלם מחצה דמי קנים בזול. אבל לא חצי יציאותיו, דאמר ליה לדידי סגי לי במחיצה של קנים ואי אפשי ביציאה של גדר אבנים:

מגלגלין עליו את הכל. מחצית יציאותיו כפי מה שגדר. והיינו דאיכא בין תנא קמא לרבי יוסי. והלכה כר״י. ואין צריך לומר אם הניקף הוא שגדר רוח רביעית, דגלי דעתיה דניחא ליה במה שגדר חבירו, שמגלגלין עליו את הכל ומשלם לחבירו חצי יציאותיו: